108. De raming van de financiële gevolgen gebeurt zelden tijdens de vergadering en wordt vaak nadien door de PA aangevuld.

Het is wenselijk dat de groep zelf over de financiële gevolgen (rechtstreekse en onrechtstreekse kosten) van zijn voorstellen nadenkt om onrealistische voorstellen (aanzienlijke daling van het tempo, aanzienlijke toename van het personeel, vervanging van het volledige machinepark, …) te vermijden en over werkelijk toepasbare oplossingen discussieert. Zo zal de vervanging van een machine op lange termijn worden voorgesteld en zullen tijdelijke verbeteringen naar voren worden geschoven opdat de situatie voorlopig beter is.

Het is de bedoeling enkel te zien of het voorstel kan worden toegepast, onmiddellijk, op korte, middellange of lange termijn en het is niet de bedoeling het nodige reële budget te ramen.

Deze ramingen vragen tijd en het is niet realistisch te vragen dat hierover systematisch voor alle voorstellen wordt gediscussieerd. Sommige gaan vanzelf en hierover moet niet worden gediscussieerd (vervanging van lampen, nieuwe stoelen, …).

De coördinator wordt aanbevolen dit financiële aspect enkel aan te halen voor minder goed gedefinieerde voorstellen en wanneer dit het zoeken naar werkelijk toepasbare voorstellen vergemakkelijkt.

109. Wat doen indien de groep het niet eens wordt over de toe te passen kleurenindicatie of smiley ?

De evaluatie met de smiley/kleur gebeurt aan het einde van de discussie over de items van de rubriek. Uit de intensiteit van de debatten over deze items is het over het algemeen vrij gemakkelijk af te leiden welke smiley moet worden gebruikt. De coördinator kan dit suggereren. De discussie over de smiley moet niet eeuwig blijven duren: het doel is niet de score, maar de voorstellen om de zaken te laten vlotten.

Wanneer de evaluatie blijft aanslepen wegens een grondige onenigheid, moet de meest ongunstige worden toegepast of moet het punt nadien worden hernomen door vergelijking met de smileys die voor andere rubrieken werden gegeven.

110. Komt men niet altijd in de centrale zone uit ? Zou het niet verkieslijk zijn 4 niveaus aan te houden ?

De directie bekijkt enkel de rode aspecten en gaat ervan uit dat voor de oranje en groene aspecten niets moet gebeuren.

Dit gedrag van de directie werd herhaaldelijk bestudeerd en het voorstel van 4 niveaus in plaats van 3 blijkt vrij gegrond. Sommige normen en sommige documenten vereisen een schaal met 4 niveaus die wij tijdens de volgende evaluatie van de Déparis-overleggids zullen bespreken.

4 niveau's

niveaux_question110.png

volledig onaanvaardbaar
eerder onaanvaardbaar
eerder aanvaardbaar
volledig aanvaardbaar

111. Wat doen indien er over een bepaald probleem of een bepaalde oplossing geen consensus wordt bereikt ?

Het uitblijven van een akkoord over een onderwerp betekent dat een diepgaandere discussie nodig is: dat is het voorwerp van het niveau Observatie. Na een redelijke tijd moet de discussie dus worden onderbroken en moet het punt worden meegedeeld als “dit moet in het lagere kader van de tabel worden uitgediept”.

  • Risicoanalyse - Externe documentatie

    Steunpunt RI&E-instrumenten (Nederland)

    Het Steunpunt RI&E-instrumenten bestaat uit een werkgroep van de Stichting van de Arbeid en een uitvoerend secretariaat, ondergebracht bij de Organisatie voor toegepast natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO). Het Steunpunt is met steun van het Ministerie van Sociale zaken en Werkgelegenheid (SZW) tot stand gekomen.

    De website biedt actuele en betrouwbare informatie, waaronder de laatste stand van zaken wat betreft het overzicht van de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) instrumenten en de erkenningen daarvan. Hierdoor kunnen werkgevers snel en relatief eenvoudig een geschikt RI&E-instrument vinden en daarmee mede aan hun verplichting voldoen.

    Meer informatie op de website van het Steunpunt RI&E.

    Dossier “Évaluation des risques professionnels" (INRS – Frankrijk)

    Op de website van het ’Institut national de recherche et de sécurité pour la prévention des accidents du travail et des maladies professionnelles’ (INRS), in het Frans, het dossier “Évaluation des risques professionnels”.

    Tak preventie SuvaPro (SUVA - Zwitserland)

    De SUVA is een zelfstandige onderneming van publiek recht die ongeveer 123 000 ondernemingen, dit zijn 1,97 miljoen werknemers en werklozen, verzekert tegen de gevolgen van ongevallen en beroepsziektes.

    Meer informatie op de website van SUVA (in het Frans, Engels, Duits of Italiaans) in de rubriek Suva > Prévention > Travail: Le travail en sécurité.

  • Risicoanalyse - Regelgeving

    Meer informatie daarover en de reglementaire teksten staan op de website van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, in de rubriek Thema’s > Welzijn op het werk > Algemene beginselen > Algemene principes betreffende het welzijnsbeleid.

  • Parlementaire vragen

  • 55041043C, 55041194C, 55041375C, 55041376C, 55041394C Kamer - De inbreuken in de dienstenchequesector

  • 183 Kamer (23/05/2023) - Arbeidsomstandigheden bij het Belgian National Orchestra

  • 379 Kamer - Veiligheid productie elektrisch aangedreven voertuigen

  • Risicoanalyse - Tools

    SOBANE risicoanalyse strategie (FOD Werkgelegenheid - België)

    De rubriek SOBANE risicoanalyse strategie biedt op zeer volledige wijze toelichting bij de SOBANE-strategie, haar verschillende niveaus en de inhoud van de voorgestelde tools. De verschillende tools zijn beschikbaar en kunnen worden vervolledigd en aangepast volgens de noden van de preventieadviseur en de werkelijkheid van het terrein waarmee hij of zij wordt geconfronteerd.

    Opsporingstools per sector

    De Deparis-gidsen (SOBANE) maken het mogelijk om het geheel van een arbeidssituatie op een participatieve manier te benaderen, op basis van de reële arbeidsactiviteit, teneinde acties te bepalen waardoor de arbeidsomstandigheden kunnen worden verbeterd. Het gaat om instrumenten om een ergonomische aanpak in te voeren.

    De gidsen zijn beschikbaar in de rubriek Opsporing per sector: Tools.

    De Sobane methodes per risicofactor

    De methodes zijn beschikbaar in de rubriek Observatie – Analyse – Expertise: Tools > De Sobane methodes per risicofactor.

    Andere specifieke tools voor diverse risico’s zijn beschikbaar in de verschillende thema’s van BeSWIC, in de module Tools.

    OiRA-tools (EU-OSHA – Europese Unie)

    De OiRA-tools kunnen kleine ondernemingen helpen om een risicoanalyse uit te voeren en preventieacties te bepalen.

    Meer informatie is beschikbaar op de website van het OiRA project: Online Interactive Risk Assessment - OiRA.

    E-learning welzijn op het werk (e-campus – België)

    Door middel van animaties, afbeeldingen, video's, ... kan men met deze gebruiksvriendelijke tool de wetgeving inzake welzijn op het werk en de belangrijkste principes daarvan op een eenvoudige manier begrijpen om de bewustwording te vergroten en beroepsrisico's in elk bedrijf te voorkomen.

    Meer info daarover is beschikbaar in de module Tools > E-learning om de eerste stappen op vlak van welzijn op het werk te zetten (gezondheid, veiligheid, PSR, MSA…) (e-campus – België).