Mentale belasting ontstaat wanneer de eisen die gesteld worden op het vlak van de cognitieve functies, de belastbaarheid van de werkende persoon overschrijden. Dit kan te maken hebben met moeilijkheden van het functioneren van het informatieverwerkend systeem. Uiteraard zal dit ook beïnvloed worden door de fysieke belasting waar diezelfde werkende mensen aan blootgesteld worden. Mensen die lichamelijke hinder of vermoeidheid ervaren zijn vaak minder allert en maken sneller fouten.

Ook psychosociale aspecten zijn van belang. Zo kunnen bijvoorbeeld intermenselijke conflicten of jobonzekerheid de aandacht van werkende mensen verstoren waardoor de mentale belastbaarheid daalt en er sneller fouten zullen optreden.

Men moet streven naar een optimale mentale belasting. Zowel een over- als een onderbelasting van de mentale mogelijkheden, kunnen leiden tot klachten of tot fouten of tot slecht functioneren van het systeem.

Werkende mensen moeten vaak informatie verwerken en fungeren als probleemoplossers. Ze krijgen en verwerken informatie, nemen beslissingen en voeren handelingen uit op basis van de informatie. Dit onderdeel wordt behandeld door de cognitieve ergonomie.

Waarnemen is geen passief, maar een actief proces. Er wordt gefilterd en geselecteerd. We zien en horen niet alles wat waarneembaar is. Er wordt gefilterd in functie van vroegere ervaringen, interesse en waardeoordeel.

Bovendien stelt de mens delen informatie samen tot gehelen, waaraan zin en betekenis kan worden toegekend. De organisatie van onze waarneming en onze reacties erop worden bijgestuurd (cybernetisch feedback model) door gegevens uit ons geheugen.

Onduidelijke informatieverschaffers

Mogelijke risicofactoren zijn te vinden in het concept van de informatieverschaffers en bedieningsmiddelen (technische uitrusting), het concept van hoe de informatiestroom en de interactie tussen mens en techniek in het werk georganiseerd is (bijvoorbeeld concept van software), de sociale en de fysieke omgeving en de werkplek waarin het werk uitgevoerd wordt. Uiteraard spelen de kennis, de vaardigheden en in het algemeen de belastbaarheid van de werkende mens een belangrijke rol.

Checklist

In volgende checklist worden een aantal risicofactoren in kaart gebracht. Een JA als antwoord kan duiden op een probleem (uit Op De Beeck R. et al.):

  • Wordt het detecteren en waarnemen (met behulp van zintuigen) van de gewenste informatie bemoeilijkt? Is de omgeving van die aard dat auditieve of visuele informatie (bijvoorbeeld signalen) gemakkelijk gemaskeerd worden? Is er bijvoorbeeld teveel lawaai of is er kans op verblindend licht?
  • Moet men veel informatie selecteren en verwerken? Moet men eventueel tegelijk verschillende soorten informatie opnemen? Moet men andere informatie wegfilteren?
  • Is er een bepaalde tijdsdruk bij het opnemen van de informatie?
  • Kan de aandacht afgeleid worden door gebeurtenissen of door personen in de omgeving?
  • Is de opgenomen informatie moeilijk te begrijpen of kan ze gemakkelijk verkeerd geïnterpreteerd worden?
  • Speelt het geheugen hierbij een belangrijke rol of met andere woorden, is er een kans dat men iets vergeet? Is er een kans dat bepaalde informatie ten onrechte verward wordt met informatie reeds aanwezig in het geheugen?
  • Moet er geredeneerd worden en kan men gemakkelijk vervallen in een foute redenering?
  • Is het moeilijk om beslissingen te nemen en te handelen op basis van de opgenomen informatie?
  • Zijn er moeilijkheden bij het omzetten van beslissingen in correcte handelingen (bijvoorbeeld bij bediening van een machine of een voertuig)?
  • Kan men zich gemakkelijk vergissen van bedieningsmiddel? Is er een gebrek aan standaardisatie van bedieningsmiddelen? Zijn de bedieningsmiddelen te complex?
  • Kan men ongewild een bedieningsmiddel activeren?
  • Is het onmogelijk om te zien of een bedieningsmiddel geactiveeerd is?
  • Kan een bedieningsmiddel gemakkelijk verkeerd bediend worden (verkeerde richting, te veel of te weinig manipuleren, moeilijk bereikbaar,…)?
  • Moet men verschillende handelingen tegelijkertijd uitvoeren?
  • Krijgt men feedback wanneer er een verkeerde bediening uitgevoerd wordt?
  • Is een fout herstelbaar?
  • Staan de personen tijdens de informatieopname of -verwerking of bij het nemen van beslissingen en het uitvoeren van handelingen onder emotionele of psychosociale druk?
  • Hebben de betrokken personen mogelijk onvoldoende kennis en vaardigheden om optimaal te functioneren in het systeem?
  • Ergonomie - Publicaties

    Déparis methode (FOD Werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg)

    De Deparis-gidsen (SOBANE) maken het mogelijk om het geheel van een arbeidssituatie op een participatieve manier te benaderen, op basis van de reële arbeidsactiviteit, teneinde acties te bepalen waardoor de arbeidsomstandigheden kunnen worden verbeterd. Het gaat om instrumenten die het mogelijk maken om een ergonomische aanpak in te voeren.

    Op de site Sobane.be: de Deparis-gidsen

  • Ergonomie - Regelgeving

    Ergonomie op het werk en preventie van MSA

    Volgens de welzijnswet is de werkgever verplicht het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk te bevorderen (Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk (PDF, 554 KB)).

    Als algemene richtlijn geldt dat de werkgever een preventiebeleid moet ontwikkelen dat rekening houdt met ergonomie op alle domeinen van het welzijn op het werk. De codex over het welzijn op het werk definieert ergonomie op het werk dan ook als de aanpak die erop gericht is om het werk (zowel de werkpost als de werkomgeving), aan te passen aan de mens, rekening houdend met diens fysieke, mentale, psychische en sociale kenmerken (bv. leeftijd, fysieke en mentale gezondheidstoestand, …). Deze aanpak moet toegepast worden op alle domeinen van welzijn op het werk (art. I.1-4, 31° van de codex).

    Daarvoor kan de werkgever zich uiteraard laten bijstaan door de interne preventieadviseur, maar ook door de gespecialiseerde preventieadviseur-ergonoom die beantwoordt aan de voorwaarden bedoeld in artikel II.3-30, §1, 3° van de codex in verband met het basisdiploma, de gespecialiseerde aanvullende vorming en de vereiste nuttige praktische ervaring als preventieadviseur-ergonoom.

    Boek VIII van de codex legt het algemene kader vast voor ergonomie op het werk en de preventie van MSA (in titel 1), en bevat daarnaast bijzondere regels ter preventie van MSA die verband houden met bepaalde activiteiten, zoals werken met beeldschermen (in titel 2), manueel hanteren van lasten (in titel 3) en werk- en/of rustzitplaatsen bij staand werk (in titel 4).

    Er zijn verschillende algemene verplichtingen op het gebied van ergonomie en de preventie van MSA. De werkgever moet:

    • Vanaf het ontwerp van de werkposten rekening houden met ergonomie en ervoor zorgen dat het werk is aangepast aan de fysieke mogelijkheden van de werknemers en dat overmatige werkgerelateerde (fysieke of mentale) vermoeidheid wordt voorkomen (art. VIII.1-1, §1er van de codex ).
    • Een analyse uitvoeren van de musculoskeletale risico’s op het werk (art. VIII.1-1, §2 van de codex ) en op basis van deze risicoanalyse passende preventiemaatregelen nemen om musculoskeletale risico’s op het werk te voorkomen (art. VIII.1-3, §1er van de codex ). De resultaten van de risicoanalyse en de preventiemaatregelen moeten worden opgenomen in het globaal preventieplan en eventueel ook in het jaaractieplan (art. VIII.1-4 van de codex) .
    • De werknemers informeren en opleiden over ergonomie op het werk en de preventie van musculoskeletale aandoeningen (art. VIII.1-5 van de codex ).

    De Codex over het Welzijn op het Werk bevat ook onder meer delen over trillingen, het manueel hanteren van lasten, arbeidsmiddelen, beeldschermwerk, werkzitplaatsen en rustzitplaatsen.

    Een uitgebreide toelichting over deze wetgeving is beschikbaar op de website van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg:

    Nieuwe wetgeving rond ergonomie en de preventie van MSA (2024)

    Op 27 mei 2024 organiseerde de Algemene Directie Humanisering van de Arbeid (AD HUA) van de FOD Werkgelegenheid een webinar naar aanleiding van de nieuwe wetgeving rond ergonomie en musculoskeletale aandoeningen (MSA), die op 25 mei 2024 in werking trad.

    Bekijk de video van het webinar op het YouTube-kanaal van de FOD Werkgelegenheid:

    Deze video wordt beheerd op een externe site (YouTube). U moet de cookies van deze bron accepteren om de video te bekijken.

    U kan de video ook bekijken op dit adres: https://youtu.be/OhsZUvrjOGs

    Europese normen

    In verschillende Europese normen komen aspecten m.b.t. fysieke belasting aan bod. Enkele voorbeelden van dergelijke normen zijn: 
    De norm ISO 11228 ‘Ergonomics - Manual Handling’ geeft richtlijnen voor het manueel hanteren van lasten. Elk van de drie delen van de norm behandelt een specifiek aspect: 'tillen en dragen' (deel 1 - 2003), ‘duwen en trekken’ (deel 2 - 2007) en ‘hanteren van lichte lasten aan een hoge frequentie’ (deel 3 - 2007).
    Andere interessante normen zijn:

    • EN 547  Veiligheid van machines - menselijke lichaamsafmetingen
    • EN 614  Veiligheid van machines - ergonomische ontwerpprincipes
    • EN 894  Veiligheid van machines - ergonomische eisen voor het ontwerpen van informatie- en bedieningsmiddelen
    • EN 29241  Ergonomische eisen voor kantoorwerk met terminals met beeldschermen (Video Display Terminals)

    In de praktijk toetsen experten in de ergonomie de werksituaties aan deze normen. Toch vormen ze ook voor niet specialisten vaak een interessante bron van informatie met eenvoudige checklists. 

  • Parlementaire vragen

  • 21608 Kamer - Het maximum toegelaten gewicht dat door arbeiders mag worden getild

  • Ergonomie - Tools

    Van analyse naar oplossing, een stappenplan voor concept-ergonomie

    Dit instrument helpt u om de ergonomische benadering te organiseren en in etappes te plannen door te beginnen met een analyse van de taken en van de arbeidsorganisatie.

    De tool: Van analyse naar oplossing, een stappenplan voor concept-ergonomie

    Knelpunten detecteren: checklist

    Aan de hand van vragen helpt dit instrument u om de risico's op te sporen die zich in de praktijk kunnen voordoen. Elk positief antwoord vertaalt een potentieel risico voor de arbeidsorganisatie.

    De tool: Knelpunten detecteren: checklist