De rol van de bevoegde overheid is velerlei in de context van een correcte toepassing van de bepalingen over welzijn op het werk.

De arbeidsinspectie Toezicht Welzijn op het Werk (TWW) houdt toezicht op de naleving van de volledige wetgeving over het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en vervult een raadgevende, preventieve en repressieve rol. Ze kunnen een belangrijke rol te spelen in het optimaliseren van het dynamisch risicobeheersingssysteem. In de praktijk gebeurt dit op basis van een document dat de resultaten van de risicoanalyse en de te nemen maatregelen bevat, en dat de werkgever verplicht moet ter beschikking stellen als de met het toezicht belaste ambtenaar hierom vraagt. Zo kunnen inspecteurs advies geven of eisen om elementen in de risicoanalyse mee op te nemen die afwezig waren of elementen aanpassen die niet behoorlijk werden geëvalueerd. Daarnaast kunnen ze aanpassingen eisen met betrekking tot de manier waarop preventiemaatregelen zijn toegepast. Bij inbreuken kan TWW ook waarschuwingen geven, de werkgever in gebreke stellen om de situatie binnen een bepaalde termijn in orde te brengen en in uitzonderlijke gevallen (dreigend gevaar) bepaalde specifieke maatregelen opleggen. De werkgever heeft ook enkele specifieke verplichtingen inzake Informatie en kennisgeving aan de inspectie bij de uitvoering van de bepalingen van biologische agentia:

  • Als er een risico voor de gezondheid of veiligheid van de werknemers is, moet de werkgever relevante informatie schriftelijk verstrekken aan de ambtenaar die toezicht houdt, wanneer deze daarom vraagt. Deze informatie omvat de werkzaamheden waarbij werknemers mogelijk worden blootgesteld aan biologische agentia, het aantal blootgestelde werknemers, de namen van de preventieadviseur en preventieadviseur-arbeidsarts, de genomen preventieve maatregelen en een noodplan voor de bescherming van de werknemers tegen blootstelling aan een biologisch agens van groep 3 of groep 4 in geval van een falende fysieke omhulling.
  • De werkgever moet onmiddellijk elk ongeval of incident melden dat mogelijk heeft geleid tot het vrijkomen van een biologisch agens dat een infectie of ernstige ziekte bij mensen kan veroorzaken.
  • De werkgever moet het gebruik van biologische agentia van groep 2, 3 en 4 minstens dertig dagen voor de start van de werkzaamheden melden. Specifiek voor biologische agentia van groep 4 moet dit ook elke keer gebeuren wanneer er een nieuw biologisch agens van groep 4 wordt gebruikt. Laboratoria die diagnostisch werk verrichten dat betrekking heeft op biologische agentia van groep 4, behoeven slechts een eerste kennisgeving van hun geplande werkzaamheden te doen. Als er belangrijke veranderingen zijn in de procedures die gevolgen kunnen hebben voor de gezondheid en veiligheid van de werknemers, moet de kennisgeving opnieuw plaatsvinden.
  • De kennisgeving moet de naam en het adres van de werkgever of de onderneming, de namen van de preventieadviseur en preventieadviseur-arbeidsarts, de resultaten van de risicoanalyse, het soort waartoe het biologische agens behoort, en de voorgenomen beschermende en preventieve maatregelen bevatten.

Bovendien is de rol van de bevoegde overheid, de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD Werkgelegenheid), gericht op het bieden van een kader en richtlijnen voor ondernemingen om hun preventiebeleid op te baseren en uit te voeren. Zo moet de werkgever zich, in het kader van het verrichten van de risicoanalyse over biologische agentia, baseren op de aanbevelingen, verstrekt door de instanties die door de Minister als bevoegd worden beschouwd, om het biologische agens aan preventiemaatregelen te onderwerpen teneinde de gezondheid van de werknemers te beschermen wanneer die ten gevolge van hun werk aan een dergelijk agens worden of kunnen worden blootgesteld. In de praktijk worden dergelijke aanbevelingen gepubliceerd op de websites van de FOD Werkgelegenheid ( werk.belgie en BeSWIC ), zoals de huidige tekst.

  • Parlementaire vragen

  • 2820/1-7 Kamer - Wetsontwerp betreffende de verbetering van de binnenluchtkwaliteit in gesloten plaatsen die publiek toegankelijk zijn

  • 872 Kamer - Kwaliteit van de werkomgeving in het politiekantoor te Montigny-sur-Sambre

  • Kamer – Actualiteitsdebat op 8 mei 2020 over de coronaviruscrisis - Het toezicht op de naleving van de maatregelen door de bedrijven

  • Kamer – Actualiteitsdebat op 8 mei 2020 over de coronaviruscrisis - Parlementaire vragen over de generieke gids tegen de verspreiding van COVID-19 op het werk

  • Kamer – Actualiteitsdebat op 8 mei 2020 over de coronaviruscrisis - De categorisering van COVID-19 in de lijst van biologische agentia

  • Kamer – actualiteitsdebat op 8 april 2020 over de coronaviruscrisis en de impact op de werkgelegenheid

  • 22885, 22905, 23792 Kamer - Longziekten bij schoonmaakpersoneel

  • 20579 en 20580 Kamer - Het abnormaal hoge aantal zieken bij Clarebout Potatoes