Woodwize, het opleidingscentrum van de hout- en meubelsector, heeft 4 nieuwe affiches en toolboxen rond veiligheid en gezondheid uitgebracht. Dit brengt het totaal op 12. Begin 2019 waren de eerste 4 affiches gelanceerd. Daarnaast is er tijdens de coronapandemie ook nog een specifieke brochure opgesteld rond hygiëne.

4 nieuwe affiches

De eerste 8 affiches gingen over machineveiligheid, bescherming van handen en gehoor, de risico’s van houtstof, brand, ergonomie, gevaarlijke producten en werken op hoogte.

De 4 nieuwe affiches hebben te maken met volgende thema’s:

De brochure rond hygiëne heeft als titel: Denk aan jezelf en aan elkaar… een goede hygiëne is het juiste gebaar! (PDF, 471 KB).

Deze affiches, toolboxen en brochure zijn beschikbaar op de website van Woodwize: Preventiecampagne.

Er is aan deze nieuwe affiches ook aandacht besteed in het artikel “Uitbreiding preventiecampagne voor de hout- en meubelsector” op pagina 6 van Woodwize informail nr. 1 van 2021 (PDF, 1,45 MB).

In dezelfde informail (enkel in de Nederlandstalige versie) was er op pagina 5 een artikel “Angst voor de risicoanalyse? Wij helpen je erover heen!”

Over de andere affiches werden de volgende berichten op BeSWIC gepubliceerd:

Campagnes

In het bovenstaande laatste bericht was er ook informatie over een campagne van de arbeidsinspectie in 2010 en de OiRA die in 2014 werd ontwikkeld en ondertussen is geactualiseerd naar versie 2.0.

Ondertussen heeft de sector in 2020 ook de campagne “Love your tools” gelanceerd om het aantal arbeidsongevallen in de sector te laten dalen. Over deze laatste campagne is er op BeSWIC dit bericht gepubliceerd: Campagne “Love your tools” om het aantal arbeidsongevallen in de houtsector te doen dalen.

Communicatie met beelden

Nog andere organisaties maken gebruik van affiches en posters om over risico’s te communiceren. Op BeSWIC zijn er hierover ook al volgende artikels gepubliceerd: