Infrabel-TUC Rail en de Unie van Aannemers van Spoorwerken (UASW) organiseerden op 10 oktober 2024 een studiedag in Brussel. Gedurende een volledige dag werden zowel in plenaire sessies als tijdens workshops ervaringen uitgewisseld.

Dit bericht geeft meer informatie over dit evenement, certificatie voor spoorwerken, veiligheidsinitiatieven, Safety Rocks 2023 en het veiligheidsjaarverslag van Infrabel. Tenslotte wordt er verwezen naar enkele artikels over spoorwegveiligheid op BeSWIC.

Safety Rocks 2024: programma

Tijdens het evenement Safety Rocks 2024 kwamen spoorwegaannemers en de Belgische spoorwegnetbeheerder Infrabel samen om hun ervaringen te delen en te werken aan doeltreffende en duurzame oplossingen om de veiligheid op werven te verbeteren. Twee sleutelwoorden kenmerkten het evenement: informatie en bewustmaking.

In de voormiddag waren er volgende plenaire presentaties:

  • inleiding door CEO Infrabel Benoit Gilson en door CEO Taverne en tevens ondervoorzitter van de UASW Steven Becaus;
  • “Stand van zaken: veiligheidsinitiatieven” door Jochen Bultinck (COO Infrabel) en David Van De Sype (safety manager Infrabel);
  • veiligheidscultuur: “People don’t come to work to do a bad job” door Rudy Pont;
  • technische veiligheidsmiddelen: “Automatische waarschuwingssystemen & Mobiele bakenstop – MBS” door Lissinna Britta van Zöllner en Gill De Ruysscher van Jacops.

Er waren ook enkele kleine demostandjes omtrent technische beveiligingen.

In de namiddag waren er 6 workshops waarbij de deelnemers 2 workshops konden uitkiezen. De verschillende workshops werden één keer gegeven in het Frans en in het Nederlands.

  • Voorschrijven van de CO2 prestatieladder: het CSR-plan
  • Opstarten ETCS/safer W: gevolgen voor de werken
  • Toepassing van procedure I.427; op de website van Infrabel kan informatie over het formulier I.427 (PDF, 1,84 MB) gevonden worden
  • Safety charter: hoe worden de 6 principes toegepast in het veld 2 jaar na hun lancering
  • Overgang naar één enkele toegangspas
  • Communicatie van bijna ongevallen

De presentaties zijn beschikbaar op de website van de UASW: Safety Rocks 2024.

Certificatie

Vanaf 1 januari 2024 moeten alle werknemers op spoorwegterreinen in het bezit zijn van een certificaat dat hun kennis op het gebied van veiligheid aantoont. Dit is bijkomend aan de wettelijke bepalingen rond basisveiligheid. Deze certificering wordt toegekend door Constructiv en is gebaseerd op een examen van 20 vragen. Dit kwam ook een bod in volgend artikel: Certificering van personeel voor spoorwegwerken. Meer informatie is ook te vinden in deze themapagina op de website van de UASW: Certificatie.

Rond ETCS/safer W verscheen er ook al dit bericht op deze BeSWIC: Safer Works, het veiligheidsprogramma van Infrabel.

Er werd gemeld dat op 30 september 2024 ongeveer 6500 certificaten waren uitgereikt. Het certificaat is 3 jaar geldig. Er waren ondertussen 13 sessies georganiseerd. Het examen kan gevolgd worden in 10 talen.

Om dit te ondersteunen zijn er ook volgende specifieke filmpjes gemaakt:

Veiligheidsintitiatieven

Enkele dodelijke ongevallen lagen aan de basis van een aantal veiligheidsinitiatieven (onder ander het charter). De historiek van incidenten en dodelijke ongevallen met derden tijdens werken langs spoorwegen van 2016 tot en met 2024 werd door de sprekers Jochen Bultinck en David Van De Sype tijdens ‘Safety Rocks’ vermeld. Na deze ongevallen (met uitzondering van het ongeval van 1 oktober 2020 te Glons) stelde het Onderzoeksorgaan ongevallen incidenten spoor (OOIS) een onderzoek in en werden de nodige lessen getrokken:

OOIS is het onderzoeksorgaan voor spoorgerelateerde incidenten, de ‘Air Accident Investigation Unit’ (Belgium) is het onderzoeksorgaan voor luchtvaartincidenten en de federale instantie voor onderzoek van scheepvaartongevallen (FOSO) is het onderzoeksorgaan voor scheepvaartongevallen. Lees meer over deze instanties in volgend artikel: Onderzoek van leerrijke ongevallen in de transportsector.

De film “Between the lines” verdient ook een vermelding. Deze film dient als een educatief hulpmiddel voor een interactieve eendaagse workshop van het ‘European Union Agency for Railways’ (ERA) rond veiligheidsleiderschap. Lees volgend artikel hierover op de website van OOIS: ERA – «Between the lines».

Voor de inbreuken tegen de veiligheid werd tijden ‘Safety Rocks’ verwezen naar artikel 45 van bundel 61 (PDF, 1,15 MB) van Infrabel.

Rudy Pont gaf het publiek voldoende items om over na te denken: nalevingsfixatie, telkens meer procedures, bureaucratie, focus op gedrag, veiligheidscultuur. De oplossing is volgens hem “break the quitting circle!” want:

  • Mensen maken fouten
  • Verwijten lost niets op
  • Context bepaald gedrag
  • Leren is belangrijk
  • Uw reacties zijn belangrijk

Rond menselijke fouten verwees hij naar het verkeerd inhuldigen (schuim i.p.v. water) van een F35-toestel. Bekijkt men dit vanuit een ‘local rationality’ standpunt, dan is dit te verklaren.

Safety Rocks 2023, veiligheidsjaarverslag Infrabel en BeSWIC

Op 23 november 2023 was er ook een Safety Rocks 2023, die doorging in la Hulpe!

De presentaties van de volgende workshops zijn te downloaden op de website Safety Rocks 2023:

  • Communicatietool Safety
  • Aanpassing & Vereenvoudiging van procedures voor een optimale samenwerking tussen partijen op een werf
  • Communicatie op de werf
  • Safety awareness – red lights
  • Digitalisering van procedures en technologische ontwikkelingen
  • Ernstige ongevallen: What to do?

Naast een globaal jaarverslag, stelt Infrabel ook een veiligheidsverslag op. De verslagen van de laatste drie jaar zijn te downloaden op de website van Infrabel:

Daarnaast verschenen in het verleden op BeSWIC verschillende artikels rond de veiligheidscampagne Max van de UASW.

Volgende artikels focussen zich op andere risicovelden, zoals werken aan de elektrische bovenleidingen en werken langs de sporen:

Op deze website vindt u allerlei rond agressie en openbaar vervoer, zoals het artikel Agressie op het openbaar vervoer: maatschappijen vragen meer respect.