Tijdens de COVID-19 pandemie zorgde werknemers in verschillende sectoren voor het functioneren van onze samenleving. In tijden van crisis zorgden zij bijvoorbeeld voor toegang tot gezondheidszorg, essentiële goederen en diensten zoals voedsel, water, elektriciteit, internet en afvalverwerking. Ze waren de “essentiële werknemers” van wie velen hun fysieke en mentale gezondheid op het spel zetten door tijdens de pandemie te blijven werken.
In deze beleidsnota wordt de arbeidskwaliteit van deze kritische werknemers onderzocht, waarbij gebruik wordt gemaakt van enkele informatiebronnen, waaronder gegevens van de ‘European Working Conditions Telephone Survey’ (EWCTS 2021), gegevens die zijn verzameld door correspondenten uit alle lidstaten van de Europese Unie (EU) en interviews met vertegenwoordigers van de sociale partners op EU-niveau uit geselecteerde sectoren. De nota heeft als doel om na te gaan of deze werknemers zijn uitgerust om de samenleving door toekomstige schokken en crises heen te helpen.
Lees het volledige rapport in het Engels op de website van Eurofound: Job quality of COVID-19 pandemic essential workers.
Eurofound podcast: hoe behandelde Europa de essentiële werknemer?
In een recente podcast van Eurofound belicht Eurofound Research Manager Jorge Cabrita het onderzoek dat door Eurofound is gevoerd rond het onderwerp. Beluister de podcast op website van Eurofound: Episode 16 – How did Europe treat its essential workers?.