Het was noodzakelijk geworden om onze huidige verkeersregels, die dateren uit 1975, grondig te herzien om:
- regels bij te werken die soms onvolledig of verouderd zijn;
- de voorschriften op een meer samenhangende manier te herstructureren;
- een beter leesbare en coherente tekst voor te stellen, bijvoorbeeld geordend volgens gebruikerscategorie;
- de verkeersborden herzien om ze te moderniseren, aan te vullen en zelfs hun betekenis duidelijker te maken;
- rekening te houden met de verdeling van de bevoegdheden.
De nieuwe verkeersregels houden ook rekening met nieuwe mobiliteitsgewoonten en geven iedereen een eerlijkere plaats op de openbare weg, met als doel de veiligheid van alle weggebruikers te maximaliseren.
Gezien de verdeling van de bevoegdheden op dit gebied, zal de Code van de openbare weg worden aangevuld met drie regionale codes die de geregionaliseerde bepalingen bevatten. Deze codes worden op een later tijdstip gepubliceerd, ze worden allemaal van kracht op 1 september 2026.
Meer informatie in volgend bericht op de website van de FOD Mobiliteit en Vervoer: Publicatie van de nieuwe Code van de openbare weg.
Belangrijkste wijzigingen in de code
De belangrijkste wijzigingen worden opgesomd in volgende berichten op de websites van:
- de FOD Mobiliteit en Vervoer: Code van de openbare weg (01/09/2026);
- de wegcode: Code van de openbare weg officieel gepubliceerd.
Regionale codes
In Vlaanderen is op dezelfde dag het Besluit van 19 juli 2024 van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams verkeersreglement in het Belgisch Staatsblad verschenen.
Op 29 augustus 2024 keurde de Brusselse Hoofdstedelijke Regering in tweede en laatste lezing het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de Brusselse Code van de openbare weg goed. Het Besluit van 29 augustus 2024 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van betreffende de Brusselse Code van de openbare weg verscheen op 30 september 2024 in het Belgisch Staatsblad. Op 3 oktober 2024 verscheen in het Belgisch Staatsblad een erratum dat het vorige besluit integraal vervangt: Besluit van 29 augustus 2024 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van betreffende de Brusselse Code van de openbare weg. – Erratum.
Door de Waalse regering moet dit nog in tweede lezing goedgekeurd worden.
De notificatie aan het ‘Technical Regulation Information System’ (TRIS) is als volgt gebeurd:
- federaal, op 24 november 2023: Highway code ;
- Brussels Hoofdstedelijk gewest, op 28 maart 2024: Draft Decree of the Government of the Brussels-Capital Region on the Brussels Highway Code ;
- Vlaanderen, op 3 april 2024: Decree of the Flemish Government laying down the Flemish traffic regulations;
- Wallonië, op 20 december 2023: Draft Order of the Walloon Government on the regional rules of the Highway Code and amending the Order of the Walloon Government of 23 May 2019 on the delegation of powers to the Public Service of Wallonia.