Sinds 1998 is het de rol van Napo en zijn vrienden om veiligheid en gezondheid op het werk aantrekkelijk te maken met hun innemende karakters, amusante verhaallijnen en humoristische en opgewekte aanpak.
In de filmpjes is Napo steeds een doorsnee werknemer in een willekeurige sector. Hij wordt vaak blootgesteld aan veelvoorkomende gevaren en risico's op de werkplek. Hij wordt actief betrokken bij het identificeren van risico's en bij het bedenken van praktische oplossingen.
Napo is de belangrijkste ambassadeur van de campagnes van het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) voor een gezonde werkplek en veel van zijn films zijn hieraan gekoppeld of worden gelanceerd ter ondersteuning van de campagnes. Meer informatie over de campagnes is beschikbaar op de website van EU-OSHA: Campagnes voor een gezonde werkplek.
In het verleden zijn op deze BeSWIC-website al verschillende berichten over Napo verschenen. Hieronder een selectie:
- Napo-films zoeken en downloaden
- Animatiefilms ‘Napo in … een gezonde toekomst tegemoet’
- Inzicht in aandoeningen aan het bewegingsapparaat met Napo
- Napo in een stoffige werkplaats
- Napo over 7 gouden regels voor een gezonde en ongevalvrije werkplek
- Napo-video over online risicobeoordeling
- Napo-video’s over digitalisering en robotisering op de werkvloer
- Napo-video over de blootstelling aan kankerverwekkende stoffen op het werk
Meer info
- op de Napo-website: Het verhaal van Napo;
- op de Facebookpagina van Napo;
- op de website van EU-OSHA: Napo.