Afgelopen jaar telde de MIVB 657 verbale agressies van reizigers tegen personeel. En 113 fysieke agressies, ofwel minstens twee per dag. Het zijn cijfers die in de feiten zeker nog hoger liggen omdat medewerkers niet alle agressies melden waar zij slachtoffer van zijn, zeker niet de verbale.
Vanuit de insteek “shockeren om te sensibiliseren”, toont de campagne echte belediging die het MIVB-personeel naar het hoofd geslingerd krijgen. Rapper Youssef Swatt maakt ook een nummer die deze beledigingen verwerkt in de tekst.
De volledige, ongecensureerde videoclip van het nummer is alleen te zien op het YouTube-kanaal van de MIVB: MIVB x Youssef Swatt's x RESPECT.
Meer informatie over de campagne is beschikbaar:
- op de website van de MIVB:
- in volgende nieuwsberichten:
- VRT: "Klootzak, vuile hond": Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB vraagt respect voor personeel met opvallende campagne
- Bruzz: F*** off met uw ticket: MIVB vraagt respect voor personeel met scherpe campagne
- Bx1: La STIB réalise un clip vidéo choc pour dénoncer le manque de respect envers son personnel
- RTBF: 'Respect': la Stib lance une campagne de sensibilisation pour le respect de son personnel
Ook de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) heeft eind vorig jaar een communiqué verspreid waarin agressie sterk werd veroordeeld: NMBS veroordeelt met klem elke vorm van agressie tegenover haar medewerkers.
En tevens in november en december 2022 voerden vakbonden van De Lijn lokale acties tegen agressie. Lees hierover volgende berichten:
- vrtnws:
- De lijn: En toen werd het zwart;
- AVS: De Lijn voert actie tegen agressie op personeel.
Relevante berichten op BeSWIC
Begin 2022 riepen 4 openbare vervoersmaatschappijen gezamenlijk op om agressie aan te pakken. Lees hierover volgend BeSWIC-bericht: NMBS, MIVB, De Lijn en TEC willen samen agressie tegen personeel aanpakken.
In het verleden zijn er op deze BeSWIC website ook al enkele berichten verschenen over agressie tegen hulpverleners. Hieronder vindt u enkele voorbeelden: