Om de bevolking bewust te maken van het CO-gevaar, lanceren Sibelga, het Antigifcentrum en de Brandweer van Brussel een campagne over verschillende maanden. Vanaf oktober, wanneer de mensen de verwarming opnieuw aanzetten, wordt het risico op CO-vergiftging namelijk groter.

Koolstofmonoxidevergiftiging is in België de dodelijkste vorm van vergiftging die bij het Antigifcentrum wordt gemeld. Tussen 2018 en 2023 stierven er per jaar maar liefst gemiddeld 19 mensen. In Brussel zijn er gemiddeld drie doden per jaar. Meer informatie op de website van het Antigifcentrum: Koolstofmonoxide (CO).

De klachten bij een CO-vergiftiging zijn: hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid en in ernstige gevallen verliezen slachtoffers het bewustzijn met eventueel de dood tot gevolg. Bij verdachte symptomen is het absoluut noodzakelijk om meteen het nummer 112 te bellen.

Koolstofmonoxide (CO) komt vrij bij onvolledige verbranding van brandstoffen zoals gas, petroleum of steenkool. Vergiftigingen zijn voornamelijk te wijten aan verwarmingstoestellen, fornuizen, schoorstenen of boilers die slecht zijn onderhouden. Ventileren en installaties onderhouden is de sleutel tot veiligheid.

Er wordt gesensibiliseerd aan de hand van radiospots, wedstrijden om een CO-melder te winnen, de verdeling van flyers, straatinterviews en volgende filmpjes op het YouTube-kanaal van Sibelga:

Meer info

Meer informatie over het initiatief is beschikbaar op volgende websites:

De campagne werd onder meer in volgende nieuwsberichten in de kijker gezet:

Andere campagnes

In het najaar 2022 sloegen op initiatief van het Antigifcentrum elf partnerorganisaties de handen in elkaar voor een grootschalige CO-campagne. Centraal daarbij stond de vier actiepunten rond CO-vergiftiging: ‘controleer’, ‘ventileer’, ‘alarmeer’ en ’reageer’.

Het campagnemateriaal van Vlaanderen bestaat uit drie verschillende campagnebeelden. Die brengen telkens een specifiek symptoom van een CO-vergiftiging in beeld in een verschillende leefruimte (living, keuken, badkamer). Het campagnemateriaal is beschikbaar op de website van Vlaanderen.

Deze en soortgelijke campagnes kwamen ook aan bod in volgend artikel: CO-risico’s: update webpagina’s en sensibilisering voor het najaar.

In Frankrijk vallen er jaarlijks gemiddeld meer dan 100 doden. Ook hier worden sensibilisatiecampagnes gehouden. In oktober 2024 startte het ‘Agence Régionale de Santé (ARS) Grand Est’ zijn campagne Stop au monox dans la maison. Lees hierover volgende berichten op de website van ARS Grand Est: