In 2017 lanceerde de Unie van Aannemers van Spoorwegwerken (UASW) samen met de Federatie van Algemene Bouwaannemers (FABA) en Constructiv de stripfiguur Max in haar campagne “Max voor veiligheid, hij is op het goede spoor!”

De doelstelling van deze campagne is om de arbeiders die werkzaam zijn binnen de spoorwegsector te sensibiliseren en te informeren over de risico’s waaraan zij zich blootstellen om op die manier de veiligheid op de werkvloer te verbeteren en het aantal arbeidsongevallen te verminderen.

In 2023 werden twee nieuwe affiches uitgebracht en in 2025 nog één. Hiermee staat de teller op 17 affiches. Daarnaast is er een nieuwe preventievideo “Horen, zien en gezien worden”, waarin Max je de beste praktijken laat zien.

3 nieuwe affiches en een nieuwe preventievideo

De thema’s van de 3 nieuwe affiches zijn:

In de nieuwe preventievideo “Horen, zien en gezien worden”, die slechts één minuut duurt en beschikbaar is op het YouTube-kanaal van de Federatie van Algemene Bouwaannemers (FABA), laat Max je de beste praktijken zien:

  • Horen: Houd je oren open en wees alert op je omgeving.
  • Zien: Kijk ver vooruit en blijf aandachtig voor wat er om je heen gebeurt.
  • Gezien worden: Zorg ervoor dat je goed zichtbaar bent met geschikte fluorescerende kleding.

Alle 17 affiches kunnen op de website van UASW gedownload worden: Affiches .

Andere BeSWIC-artikels over Max en spoorwegveiligheid

Op deze website verschenen al volgende artikels over de vorige Max-affiches:

Daarnaast verschenen er ook volgende artikels over spoorwegveiligheid: