De raden benadrukken de nood aan volwaardige en kwalitatieve alternatieven voor de wagen. Ze stellen hierbij drie speerpunten voorop:
- De kwaliteit van het openbaar vervoer verbeteren: het openbaar vervoer moet beter, stipter, frequenter, vaker, sneller en comfortabeler.
- Een optimaal werkend en beter geïntegreerd openbaarvervoersysteem uitwerken: een alomvattend mobiliteitssysteem waarbij alle vormen van personenvervoer optimaal op elkaar afgestemd zijn en de mobiliteitsgebruiker vlot kan overstappen van het ene vervoermiddel op het andere.
- Het openbaarvervoergebruik voor het woon-werkverkeer bevorderen:
- het toepassingsgebied van het vrijwillig 80/20-derdebetalerssysteem uitbreiden;
- het gebruik van het mobiliteitsbudget bevorderen;
- de combinatie “trein-fiets” faciliteren.
Lees het communiqué:
- op de website van de NAR: De CRB en de NAR roepen op om het gebruik van het openbaar vervoer te bevorderen (PDF, 210 KB);
- op de website van de CRB: Mobiliteit (2023-2160): Het gebruik van het openbaar vervoer bevorderen.
Dit communiqué is het gevolg van een advies op eigen initiatief. Lees dit advies:
- op de website van de NAR: NAR Advies 2376 - Gemeenschappelijke Raadszitting van 20 september 2023: het gebruik van het openbaar vervoer bevorderen (PDF, 267 KB);
- op de website van de CRB: CRB 2023-2160 - Het gebruik van het openbaar vervoer te bevorderen (PDF, 183 KB).
Op hetzelfde moment werd er ook een advies gegeven over woon-werkverkeer per fiets. Bekijk dit gerelateerde advies op de website van de NAR: NAR Advies 2377 - Gemeenschappelijke Raadszitting van 20 september 2023 - Woon-werkverkeer per fiets: veiligheids- en welzijnsaspecten (PDF, 296 KB).
Relevante BeSWIC-berichten
Volgende berichten op deze BeSWIC-website behandelen woon-werkverkeer:
- Federaal actieplan ter promotie van de fiets
- Federaal actieplan ter promotie van de fiets “BE CYCLIST”: tussentijds verslag
- CAO 164: fietsvergoeding woon-werkverkeer
- Webinar over het woon-werkverkeer met de fiets en andere elementen over veilig fietsen
Daarnaast zijn er op deze BeSWIC-website ook enkele berichten verschenen rond agressie op het openbaar vervoer, zoals dit bericht: NMBS, MIVB, De Lijn en TEC willen samen agressie tegen personeel aanpakken.