In 2017 lanceerde de Unie van Aannemers van Spoorwegwerken (UASW) samen met de Federatie van Algemene Bouwaannemers (FABA) en Constructiv de stripfiguur Max in haar campagne “Max voor veiligheid, hij is op het goede spoor!”, die in het teken stond van enkele zintuigen die essentieel zijn om spoorwegrisico’s te beheersen, nl. “horen, zien en gezien worden”.
Ieder jaar zijn er 3 nieuwe affiches ontwikkeld. Ondertussen zijn er al 12 affiches die men op de website van de FABA kan downloaden: Affiches.
De affiches van 2020 zijn de volgende:
- Veilig lassen: de Max! (PDF, 5,38 MB)
- Hijsen kan niet worden geïmproviseerd. Volg de instructies zorgvuldig op! (PDF, 5,17 MB)
- Hebt u uw onderaannemers goed gebriefd? Veiligheid is voor iedereen! (PDF, 5,52 MB)
Over de campagne werden er op deze BeSWIC website deze berichten gepubliceerd:
- Aannemers van spoorwegwerken lanceren campagne “Max voor veiligheid, hij is op het goede spoor!”
- Aannemers van spoorwegwerken lanceren 3 nieuwe affiches in het kader van de campagne “Max voor veiligheid, hij is op het goede spoor!”
- Succesvolle multidisciplinaire studievoormiddag rond veilig werken in de spoorwegenbouw
Communicatie met beelden
Nog andere organisaties maken gebruik van affiches en posters om te communiceren over risico’s. Op BeSWIC zijn er hierover ook al volgende artikels gepubliceerd:
Woodwize:
- Preventiecampagne van Woodwize
- Woodwize lanceert 4 nieuwe affiches in het kader van hun preventiecampagne
Fedbeton: Affiches van Fedbeton
Vlaamse Ergonomie Vereniging (VerV): Posters over bureelergonomie in 10 talen