Vias institute en de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer (FOD Mobiliteit) geven zoveel mogelijk antwoorden op uw vragen over het principe van telewerken. Daarnaast bieden ze ook een aantal praktische hulpmiddelen.

Bij telewerken voert men zijn werk uit vanop afstand, dus op een andere locatie dan de hoofdvestiging van de werkgever. Dat kan thuis zijn, in een satellietkantoor, in een coworking space, onderweg (openbaar vervoer) of op een andere plaats.

Lees meer over de definitie van telewerken op de Telewerk Toolbox website: Wat is telewerken?

Voor- en nadelen voor de werknemer

Voordelen:

  • minder tijdverspilling omwille van woon-werkverplaatsingen;
  • minder verplaatsingskosten;
  • minder stress en vermoeidheid die gekoppeld is aan verplaatsing (files, vertragingen openbaar vervoer, ...);
  • betere work-life balance;
  • productiever en creatiever werken (meer resultaat voor zelfde werktijd, kalmere werkomgeving);
  • voordeel voor niet-telewerkende collega's: minder druk op kantoor, minder parkeerstress, ...

Nadelen:

  • geen fysieke scheiding tussen privé- en professioneel leven;
  • risico dat je niet stopt met werken wanneer de werkdag voorbij is;
  • minder formeel en informeel contact met collega's (minder gesprekken aan het koffieapparaat);
  • ondersteuning is ingewikkelder (IT-voorbeeld: als pc defect is, kan men niet telewerken);
  • impact voor niet-telewerkers: meer telefoneren, moeilijker plannen van vergaderingen, ... omwille van de fysieke afwezigheid van de telewerkers.

Lees meer over de voor- en nadelen op de Telewerk Toolbox website:

(Bron: Prebes)