Sinds 10 oktober 2023 voert de FOD Werkgelegenheid een informatie- en sensibiliseringscampagne op de sociale netwerken om bedrijven en preventieactoren te informeren over onze tools rond psychosociale risico's, die gratis beschikbaar zijn op BeSWIC.

De campagne richt zich op psychosociale risico's op het werk, waaronder:

  • Eenzaamheid en telewerken;
  • Alcohol en drugs;
  • Burn-out;
  • Pesten en ongewenst seksueel gedrag;
  • Stress;
  • Geweld en agressie.

De campagnewebsite  voeljegoedophetwerk.be  bevat informatie en hulpmiddelen voor werknemersvertegenwoordigerswelzijnsspecialisten en de hiërarchische lijn om psychosociale risico's te voorkomen en te beheren.

Deze tools zijn onderverdeeld in verschillende categorieën:

  • Preventie;
  • Opleidingen en sensibilisering;
  • Rapporteringsmodellen;
  • Terug naar het werk.

Bij ook onze tools voor de aanpak van psychosociale risico's, die te vinden zijn in het thema  Psychosociale risico's , onder de module "tools", of rechtstreeks op volgende pagina’s:

"De afbeelding toont een beeld van de campagne, met de tekst “Psychosociale risico’s op het werk: al van gehoord?”. Daarnaast toont het beeld volgende cijfers: 28,5% van de werknemers loopt een risico op een burn-out; 75% productieverlies bij medewerkers die verslaafd zijn aan alcohol; 9% van de werknemers heeft al eens te maken gehad met intimidatie op het werk; 50% van de bedrijven heeft geen preventiebeleid voor psychosociale risico’s; 32% van de werknemers voelt zich vaak of altijd fysiek uitgeput aan het einde van de werkdag; 67% van het ziekteverzuim is te wijten aan mentale problemen of musculoskeletale aandoeningen. Het laatste beeld toont volgende tekst: “Heeft je bedrijf tools om die problemen te voorkomen?”"