Op de blog vindt u overzichtsartikels over welzijn op het werk. Er wordt steeds doorgelinkt naar relevante en interessante informatie over het besproken onderwerp.

 

Arbeidsomstandigheden van contentmoderators

  • Ergonomie
  • Psychosociale risico’s (PSR)
  • Alcohol en drugs
  • Arbeidsorganisatie
Diensten

Contentmoderatoren (ofwel moderatoren van online inhoud) kwamen begin augustus 2025 in het nieuws doordat het bedrijf achter de sociale media-app TikTok zijn volledige Berlijnse afdeling wou ontslaan en vervangen door artificiële intelligentie (AI).

Ventilatie- en luchtzuiveringssystemen: risicoanalyse en praktische gids in navolging van uitvoeringsbesluiten van de ventilatiewet

  • Diensten
  • Verschaffen accommodatie en maaltijden
  • Onderwijs
  • Menselijke gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening
  • Openbaar bestuur, verenigingen en extraterritoriale organisaties

Op 4 juni 2024 verscheen de wet van 18 mei 2024 houdende diverse bepalingen inzake gezondheid en financiën (art. 8) en op 11 juni 2024 verscheen het koninklijk besluit (KB) van 12 mei 2024 tot vaststelling van de modaliteiten bedoeld in de artikelen 3 en 4 van de wet van 6 november 2022 betreffende de verbetering van de binnenluchtkwaliteit in gesloten plaatsen die publiek toegankelijk zijn in het Belgisch Staatsblad.

De rol van normen in de wereld van de dienstensector

Diensten

Het Europees vakverbond (ETUC) heeft een studie uitgevoerd over de rol van internationale en Europese normen om de arbeid in de Europese dienstensector te regelen: The role of international and European standards in shaping the world of work in the European service sector.

Arbeidsomstandigheden in callcenters onderzocht

  • Lawaai
  • Musculoskeletale aandoeningen (MSA)
  • Psychosociale risico’s (PSR)
  • Diensten
  • Callcentra

Update 20/03/2023

In 2010 heeft de Directie van het onderzoek over de verbetering van de arbeidsomstandigheden (DIOVA) een onderzoeksproject gelanceerd om de moeilijkheden en risico’s op het gebied van het welzijn op het werk in callcenters in kaart te brengen. Op 29 maart 2012 heeft het onderzoeksteam de resultaten van het project bekendgemaakt. Zij hebben ook een aantal aanbevelingen en maatregelen geformuleerd die kunnen helpen om een aantal risico’s beter te beheersen.