Dit bericht gaat dieper in op haar doctoraat en verwijst naar enkele rapporten over atypische tewerkstelling en arbeidsomstandigheden in deze sector en een recente meeting in het kader van het Belgisch voorzitterschap. Tenslotte komen ook risico’s op en rond de luchthaven en bij diverse luchthavenberoepen aan bod.
Over het doctoraat
Veiligheid vormt de kern van de luchtvaart, maar is niet zonder problemen. Hoewel de meeste aandacht uitgaat naar het technische aspect, zijn ongevallen voor 80 % te wijten aan menselijke fouten. Atypische werkgelegenheid en een dehumaniserende managementcultuur zijn een realiteit voor een deel van het cockpit- en cabinepersoneel in de Europese luchtvaart, maar worden door de luchtvaartmaatschappijen over het algemeen ontkend. Daarnaast is er een ‘race to the bottom’ van ticketprijzen. De vraag is bovendien of deze trend de arbeidsvoorwaarden in de Europese luchtvaartsector heeft beïnvloed en of het personeel nog steeds adequaat kan functioneren in een veiligheidscontext.
Over een periode van 10 jaar werden gegevens verzameld om een beeld te krijgen van geluk in de lucht (met aandacht voor mentale en fysieke gezondheid, baanonzekerheid, sociale dialoog en humaniserende/dehumaniserende managementstijlen) en de relatie daarvan met veiligheidsgedrag. De resultaten laten zien dat veiligheid samenhangt met een complexe combinatie van factoren, maar dat managementfactoren die resulteren in een gunstigere werkgelegenheidssituatie de meest gunstige omgeving lijken te creëren, die tegelijkertijd bevorderlijk is voor de veiligheid in de luchtvaart. Op het einde van het proefschrift worden suggesties geformuleerd voor management en beleid.
Het doctoraat bevat volgende 9 hoofdstukken (in het Engels):
- Introduction
- EU Regulatory framework occupational health and safety
- Trends in employment conditions over the past decade
- Frontline workers in COVID-lockdown
- Social dialogue in aviation: transnational the answer?
- Union satisfaction as buffer
- Safety Scale
- Impact on safety
- Conclusion
In de reglementaire context van het proefschrift wordt onder andere verwezen naar volgende Europese verordeningen, die beschikbaar zijn op EUR-Lex:
- Verordening (EU) 2018/1042 van de Commissie van 23 juli 2018 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 965/2012 voor wat betreft de technische eisen en administratieve procedures met betrekking tot de invoering van ondersteuningsprogramma's, psychologische beoordelingen van cockpitbemanningsleden en systematische en willekeurige tests op psychoactieve stoffen, teneinde de medische geschiktheid van cockpit- en cabinebemanningsleden te garanderen en voor wat betreft de uitrusting van nieuwe vliegtuigen met schroefturbinemotoren met een gecertificeerde maximale startmassa van hoogstens 5700 kg die in staat zijn zes tot negen passagiers te vervoeren, met een terreinsignalerings- en waarschuwingssysteem;
- Verordening (EU) nr. 1178/2011 van de Commissie van 3 november 2011 tot vaststelling van technische eisen en administratieve procedures met betrekking tot de bemanning van burgerluchtvaartuigen, overeenkomstig Verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad (en latere aanpassingen op de website van het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA)).
De aanbevelingen zijn gegroepeerd in 5 thematische clusters:
- Arbeidsbetrekking en -voorwaarden
- Arbeidsveiligheid en gezondheid (‘OHS’)
- Arbeidstijd en rusttijden
- Opleiding en ontwikkeling van vaardigheden
- Communicatie en feedback
Meer informatie over het doctoraat is beschikbaar op de website van de Universiteit Gent:
- samenvatting en poster: Happiness in the Sky? (Atypical) employment, job-related wellbeing in European cockpit and cabin crew, and the relationship with safety (behaviour);
- opname van het doctoraat.
In volgend artikel op de website van Pulsmagazine wordt ook verwezen naar het doctoraat: Lien Valcke onderzocht welzijn van op de luchthaven.
Enkele Europese studies rond arbeidsomstandigheden in de sector
In 2015 is er op vraag van Europa een studie uitgevoerd rond het atypische werk in de luchtvaartsector. De gegevens van deze studie werden ook meegenomen in het doctoraat van Lien Valcke. De studie kan op volgende websites worden gedownload (in het Engels):
- ‘European Cockpit Association’ (ECA): Dramatic rise in ‘self-employment’ and zero-hours contract for crew on European aircraft;
- Europees Parlement: Atypical Employment in Aviation: final report (PDF, 7,12 MB);
- ‘Belgian Cockpit Association’ (BECA): Study reveals rise in ‘self-employment’ and zero-hour contracts!;
- Universiteit Gent: Atypical forms of employment in the aviation sector', European social dialogue, European Commission, 2015.
Enkele maanden na deze studie werd een soortgelijke studie gepubliceerd, die beschikbaar is in het Engels op de website van de Europese Commissie: Study on employment and working conditions in air transport and airports (PDF, 3,53 MB).
In 2019 verscheen vervolgens de ‘Ricardo study’, die beschikbaar is in het Engels op de website van het Bureau voor publicaties van de Europese Unie: Study on employment and working conditions of aircrews in the EU internal aviation market.
Een mooi overzicht van diverse studies en andere documenten vanaf 2015 kan men vinden in het Engels op de website van de ECA, onder het thema atypical employment.
Van dezelfde ECA verdient volgende survey, die beschikbaar is in het Engels op de website van ‘Eurocockpit’, een vermelding: Ramp-up up in the air: A survey by the Karolinska Institute. Het betreft een vervolgstudie van volgende studie uit 2018, die beschikbaar is in het Engels op de website van ‘Gothenburg University Publications Electronic Archive’: High flying risks (PDF, 1,23 MB).
Belgisch voorzitterschap: luchtvaartconferentie
Op 9 april 2024 organiseerde het Belgisch voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie (EU) een conferentie met als titel “Europe's Flight Plan to a Sustainable Future”.
Er waren toespraken en panels van meerdere hooggeplaatste gasten, zoals de secretaris-generaal van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO).
De thema’s van de panelgesprekken waren:
- Zorgen voor een gelijk speelveld met niet-Europese spelers
- Het milieuvriendelijkste luchtruim ter wereld realiseren met maatregelen voor luchtverkeersbeheer
- Handhaving en bevordering van hoge sociale normen voor vliegtuigbemanning
- Toekomstige EU-wetgeving voor een duurzame luchtvaart
De spreker van de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) verwees onder andere naar de conclusies van een technische meeting van 24 april 2023 over de bevordering van fatsoenlijk werk om vorm te geven aan een groen, duurzaam en inclusief economisch herstel voor de burgerluchtvaartsector.
Meer informatie op de website van:
- de IAO:
- de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer: Aviation Conference: Europe's Flight Plan to a Sustainable Future | 9 April 2024;
- opname: Aviation Conference: Europe's Flight Plan to a Sustainable Future.
In dit kader is het ook nuttig te verwijzen naar volgend bericht op de website van de Federale Overheidsdienst Economie: 20 luchtvaartmaatschappijen op het matje geroepen voor greenwashing.
Risico’s op en rond de luchthaven en de diverse luchthavenberoepen
Hieronder worden zowel risico’s van vliegend en niet-vliegend personeel (medewerkers en derden) als risico’s voor de omgeving behandeld.
Risico’s voor medewerkers
In de luchthaven werken medewerkers in verschillende beroepscategorieën. Zij zijn onderhevig aan uiteenlopende risico’s.
Een mooi overzicht van de risico’s voor vliegend personeel wordt gegeven via het ‘National Institute for Occupational Safety and Health’ (NIOSH) op de website van de ‘Centers for Disease Control and Prevention’ (CDC), onder het thema Aircrew (in het Engels): cabineluchtkwaliteit, kanker, jet lag, besmettelijke ziekten, kosmische straling, stress, musculoskeletale aandoeningen, geluid/gehoorverlies, pesticiden, reproductie gezondheid, respiratoire symptomen en aandoeningen.
Het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) biedt op zijn OSHwiki-pagina dan weer een rubriek in het Engels rond luchttransport en OSH topics.
Voor meer informatie rond aerotoxische rook, woon-werkverkeer (tijdens de nacht door vrouwen), vermoeidheid en gezondheid kan men volgende documenten raadplegen (in het Engels):
- ‘European Transport Worker Federation’ (ETF):
- Global Cabin Air Quality Executive
- Artikel van Burdon et al. (2023), "Health consequences of exposure to aircraft contaminated air and fume events: a narrative review and medical protocol for the investigation of exposed aircrew and passengers"
- ‘The International Federation of Air Line Pilots’ Associations’ (IFALPA),
- de thema’s:
- briefing leaflet and Position paper on Cabin Fumes (versie 2018) vervangen door de briefing leaflet and position paper on cabin fumes (versie 2023)
- Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT): Kwaliteit binnenlucht.
Psychosociale risico’s komen aan bod in volgende artikels:
- EASA: project MESAFE (Mental health);
- ‘Trinity College Dublin’: A Qualitative Study Exploring Well-Being and the Potential Impact of Work-Related Stress Among Commercial Airline Pilots (PDF, 516 KB);
- ‘Centre for Innovative Human Systems’ (CIHS), verbonden aan ‘Trinity College Dublin’: The Lived Experience & Wellbeing Project.
Uitgave 110 van het Britse tijdschrift ‘Focus’ staat dan weer in het teken van Commercial aviation safety (PDF, 2,60 MB).
Tenslotte kan ook verwezen worden naar ‘SKYbrary’. ‘SKYbrary’ is een elektronische opslagplaats van kennis over veiligheid met betrekking tot vluchtuitvoering, luchtverkeersbeheer en luchtvaartveiligheid in het algemeen. Het biedt onder andere volgende thema’s (in het Engels):
- Human performance, met onder andere volgende subthema’s:
- Enhancing safety, met onder andere volgende subthema’s:
- Safety regulations.
Hierbij verdienen volgende 2 publicaties een vermelding:
- Pilot wellbeing: the lived experience of the pilot (PDF, 614 KB)
- Understanding Pilot Wellbeing, AA TI Impact on Flight Safety (PDF, 726 KB)
Het Europees Vakbondsinstituut (ETUI) publiceerde op zijn beurt een aantal artikels rond luchtvaart (in het Engels):
- While aviation takes off again, labour standards remain low (PDF, 260 KB)
- Flying as a cancer risk (PDF, 338 KB)
Ook in het Duits zijn enkele documenten beschikbaar:
- op de website van de ‘Deutsche Gesetzliche Unfallversicherung’ (DGUV):
- op de website van ‘BG Verkehr’: het thema Luftfahrt.
Verder verdient de bijdrage des airs genrés - aéronautique et genre/ Gendered Airs? Gender Studies in Aeronautics in het ‘Journal Nacelles’ (‘Passé et présent de l’aéronautique et du spatial /Past and present of aeronautics and space’) een vermelding.
Tenslotte linken we graag met volgend bericht op deze BeSWIC-website, dat ook verwees naar de hogervermelde ETUI-publicaties: arbeidsomstandigheden in de brede transportsector.
Niet-vliegend personeel
Naast vliegend personeel is er ook het niet-vliegend personeel dat met ergonomische risico’s wordt geconfronteerd, zoals medewerkers bij de bagage-afhandeling.
Hierover verschenen volgende artikels:
- Belgische Beroepsvereniging voor Arbeidsartsen (in het Frans): La collaboration entre Conseiller en prévention et Médecin du travail sur un sujet de recherche en manutention de bagages en soute d’avion à l’Aéroport de Charleroi (PDF, 4,92 MB) ( C. Mostosi en J-P Stéphenne);
- Nederlandse arbeidsinspectie: Analyse werksituatie Bagageafhandeling Schiphol 2023;
- TNO: van sjouwen naar schuiven naar aansturen: hulpmiddelen en robotisering bagage-afhandeling (PDF, 1,37 MB);
- EU-OSHA, Awards voor goede praktijken campagne 2020-2022: Cyprus: Draagbare exoskeletten ter ondersteuning van handmatige werkzaamheden op luchthavens;
- ‘Health and Safety Executive’ (in het Engels):
De arbeidsomstandigheden rond het bevrachten van een vliegtuig en alles wat daar bij komt kijken, komen aan bod in enkele werken van Fabien Brugière (in het Frans):
- op de website van ‘Open Edition Journals’, een artikel in La Nouvelle Revue du Travail (8/2016): Précaires sur les pistes aéroportuaires;
- volgende boek, via de website van ‘Éditions Érés’: La sous-traitance en piste: Les ouvriers de l’assistance aéroportuaire;
- op de website van ‘Cairninfo’: La Sous-Traitance en piste. Les ouvriers de l’assistance aéroportuaire.
Bekijk in dit kader ook volgende Franstalige publicaties over grondbehandeling (al dan niet via tussenvluchten):
- ‘Institut national de recherche et de sécurité’ (INRS): La coactivité autour des avions en escale: Référentiel des risques et mesures de prévention;
- ‘Ministère de la transition écologique et de la cohésion des territoires’: Assistance en escale : sécurité des vols, agir ensemble au sol;
- ‘Caisse régionale d’assurance maladie d’Île-de-France’ (CRAMIF): via de pagina Documentation sur la prévention des risques professionnels, vervolgens “Transport aérien” aanklikken.
Risico’s voor de omgeving
Naast de risico’s voor medewerkers en derden die op de luchthaven werken, is er ook een impact op de omgeving van een luchthaven zoals geluid en gevaarlijke stoffen. Enkele voorbeelden:
Geluid
- België:
- ‘Brussels Airport Traffic Control’ (Batc): geluidsmetingen,
- Radio 2: Grondlawaai Zaventem eindelijk gemeten,
- VRT: Cardioloog over impact van geluidsoverlast luchthaven Zaventem: “Verliezen 3,5 levensjaren door lawaai”,
- Leefmilieu Brussel: Cartografie van het geluid van het luchtverkeer;
- Nederland:
- Rijksoverheid Nederland: Geluidsoverlast van vliegtuigen,
- Schiphol: Verminderen geluidsoverlast;
- International Civil Aviation Organization (ICAO): topic noise
Dieselmotorenemissie (DME)
- Nederlandse arbeidsinspectie: Op Schiphol moeten diesel aangedreven arbeidsmiddelen worden vervangen;
- International Civil Aviation Organization (ICAO): topic local air quality;
- Proefproject Taxibot:
- op de website van ringTV: Brussels Airport test komende maanden taxibot: “Minder uitstoot en minder geluidshinder”,
- ‘Engineeringnet’: Tests met duurzame taxibot op Brussels Airport van start gegaan.
De vermindering van DME beschermt uiteraard ook de medewerkers beter.
De hierboven vermelde twee thema’s worden op de website van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer behandeld onder het thema Luchtvaartsector en milieu. Veiligheid en beveiliging van de luchtvaart zijn andere thema’s op de website van de FOD Mobiliteit.
Fijnstof
De problematiek van fijnstof wordt geïllustreerd door volgende Nederlandse studies:
- Universiteit Utrecht: Onderzoek naar blootstelling aan stof bij werknemers op Schiphol;
- RIVM: Mogelijke langetermijneffecten op de gezondheid door ultrafijn stof van vliegtuigen;
- CE Delft: Health Impacts of Aviation UFP Emissions in Europe.
Gezondheidseffecten (algemeen)
Rond gezondheidseffecten zijn volgende studies interessant:
- Hoge Gezondheidsraad (HGR): De gezondheidseffecten van vliegtuiglawaai en luchtverontreiniging in de omgeving van Brussels Airport;
- Bond Beter Leefmilieu (BBL): thema luchtkwaliteit en meer in het bijzonder het artikel “Bedreigen ook kankerverwekkende stoffen de gezondheid rond Brussels Airport?”
- Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM): themapagina Luchtvaart en gezondheid.
Vermeldenswaardig zijn de (baanbrekende) luchtkwaliteitstudies van de luchthaven van Kopenhagen (van meer dan 10 jaar geleden) die door diverse stakeholders zijn opgepikt (en als voorbeeld zijn gesteld):
- No. 15: Assessment of the air quality at the apron of Copenhagen Airport Kastrup in relation to the working environment
- ITF: campaigning against air pollution in airports
- ETUI: Something in the air at Copenhagen airport
- Europees Parlement: Copenhagen Airport has equipped itself with machines measuring pollution and ultrafine particles
- Euractiv: Copenhagen Airport applies noise lessons to cut air pollution
- Roadmap on carcinogens: Air pollution in Copenhagen Airport
- Copenhagen Airport Cohort: air pollution, manual baggage handling and health
Voor de luchthaven Brussel-nationaal is er bovendien de website airportmediation, die klachten en suggesties van omwonenden verzamelt en behandelt.
Beveiliging
Ook beveiliging speelt een rol. De veiligheidsmaatregelen op Zaventem kunnen geraadpleegd worden op de website van ‘Brussels Airport’, in de rubriek Safety.
Saniport
Saniport vertegenwoordigt de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (FOD Volksgezondheid) op de luchthavens. Het ziet erop toe dat de internationale verplichtingen worden nageleefd. Deze verplichtingen hebben onder andere betrekking op:
- controles op desinsectisatie van vliegtuigen uit landen met vectoren;
- het vernietigen van bagages waarin zich bederfbaar voedsel bevindt;
- het isoleren van personen waarbij een besmettelijke ziet wordt vermeld of vastgesteld (en dit in samenwerking met de regio’s);
- het verwerken van lijkenpassen.
Meer informatie op de website van de FOD Volksgezondheid: luchthavens