Daarnaast verscheen er een praktische gids voor de keuze, installatie, het gebruik en onderhoud van luchtkwaliteitsmeters.
Eerder verscheen al het KB van 9 februari 2024 houdende de voorwaarden voor het op de markt brengen van luchtzuiveringssystemen in het kader van de bestrijding van virussen in aerosol buiten medische doeleinden en het koninklijk besluit van 7 februari 2024 tot bepaling van de voorwaarden voor het op de markt brengen van draagbare en vervoerbare CO2-meters in het kader van de opvolging van de binnenluchtkwaliteit.
Over deze 2 laatste KB’s verschenen volgende artikels:
- Publicatie KB rond voorwaarden voor het op de markt brengen van CO2-meters voor de opvolging van de binnenluchtkwaliteit
- Productnormen voor luchtzuiveringssystemen die virussen in aerosolen uit de lucht verwijderen
Dit artikel geeft meer uitleg over de wet, het KB van 12 mei 2024 en de gids. Tenslotte wordt er verwezen naar enkele BeSWIC-berichten over de ventilatiewet.
Wet van 18 mei 2024: verschillende data van inwerkingtreding
In artikel 8 van de wet van 18 mei 2024 houdende diverse bepalingen inzake gezondheid en financiën staat vermeld dat de uitbaters de verplichting reeds voor datum van inwerkingtreding vrijwillig kunnen toepassen en dit vanaf 1 oktober 2024. Vanaf 2027 zullen er ook verplichtende maatregelen worden doorgevoerd. Daarnaast zijn er nog verschillende andere data van inwerkingtreding:
- artikel 4, eerste lid, 1. tot en met 3., treedt in werking vanaf 1 januari 2027 en uiterlijk op 31 december 2037, hoewel deze verplichtingen door de uitbaters reeds vrijwillig kunnen worden toegepast voor de datum van inwerkingtreding, en dit vanaf 1 oktober 2024;
- artikel 4, tweede lid, treedt in werking op 1 januari 2027;
- artikel 4, derde lid, treedt in werking op 1 oktober 2024;
- artikel 6, tweede en derde lid, treedt in werking op 1 januari 2025;
- artikel 4, eerste lid, 4. tot en met 6., en artikel 6, eerste lid, treden in werking op 1 januari 2038, hoewel deze verplichtingen door de uitbaters reeds vrijwillig kunnen worden toegepast voor de datum van inwerkingtreding.
Er volgt nog een KB, overeenkomstig artikel 4, tweede lid, om de gesloten plaatsen die publiek toegankelijk zijn die aan de verplichtingen van de wet zijn onderworpen, vast te stellen vanaf 1 januari 2027. Er volgt uiterlijk op 1 januari 2038 ook een KB, zoals vermeld in artikel 4, eerste lid, 4. tot en met 6., en artikel 6.
KB van 12 mei 2024 en praktische gids
Het besluit beoogt (art. 2):
- de voorwaarden voor de plaatsing van de luchtkwaliteitsmeters voor de luchtkwaliteit en de zichtbaarheid van de meetgegevens of prestaties van de ventilatie- of luchtzuiveringssystemen vast te stellen;
- het bepalen van de structuur van de risicoanalyse en het actieplan,
- de eisen voor de installatie, goede werking en onderhoud van de ventilatie- en luchtzuiveringssystemen vast te stellen.
Luchtkwaliteitsmeters moeten voldoen aan het koninklijk besluit van 7 februari 2024.
De uitbater:
- zorgt ervoor dat de luchtkwaliteitsmeters regelmatig worden nagekeken;
- zorgt ervoor dat in elke plaats er ten minste één luchtkwaliteitsmeter wordt geïnstalleerd;
- zal het publiek dat de plaats bezoekt, sensibiliseren betreffende de binnenluchtkwaliteit in deze plaats;
- garandeert de goede werking van de ventilatie- en de luchtzuiveringssystemen en treft de nodige maatregelen opdat de systemen regelmatig worden gecontroleerd.
Deze bepalingen gelden niet voor elke plaats met een oppervlakte van minder dan 15 m2 en/of waar het publiek minder dan 15 minuten aanwezig is.
De risicoanalyse beschrijft voor elke plaats:
- elementen die kunnen bijdragen tot de aanvoer van verse lucht;
- de activiteiten die er georganiseerd kunnen worden;
- de bestaande ventilatie- en luchtzuiveringssystemen;
- de mogelijke bronnen van vervuiling van de binnenlucht;
- de resultaten van een reeks luchtkwaliteitsmetingen en debietsmetingen.
Het actieplan omvat volgende punten:
- het te bereiken binnenluchtkwaliteitsniveau op korte, middellange en lange termijn;
- de geplande acties rond ventilatie en luchtzuivering per type activiteit op korte, middellange en lange termijn;
- het aantal extra luchtkwaliteitsmeters en de plaatsing ervan;
- de beoogde acties om bronnen van vervuiling van de binnenlucht te beperken;
- de ventilatie- en luchtzuivering voorzien van een goed onderhoud.
De risicoanalyse en het actieplan zijn gedateerd en ondertekend door de uitbater en desgevallend de persoon die het heeft opgesteld. Bij wijziging garandeert de uitbater de actualisering van deze documenten.
Gidsen worden op de website van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (FOD Volksgezondheid) ter beschikking gesteld. Ondertussen verscheen de Praktische gids voor de keuze, installatie, het gebruik en onderhoud van luchtkwaliteitsmeters (PDF, 2,97 MB) op de website van de FOD Volksgezondheid. Er zullen nog meer gidsen volgen.
De gids bevat volgende hoofdstukken:
- Inleiding
- Keuze van een CO2-meter
- Installatie van een CO2-meter
- Gebruik van een CO2-meter
- Onderhoud van een CO2-meter
- Checklist
In het verleden verscheen ook al de gids ‘Keuze en gebruik van CO2-meters in de context van COVID-19’ (PDF, 2,34 MB).
Meer informatie in dit nieuwsbericht op de website van de FOD Volksgezondheid: De binnenluchtkwaliteit staat centraal.
Relevante berichten op BeSWIC
Over de ventilatiewet verschenen volgende berichten:
- Wereldventilatiedag en wetsontwerp betreffende de verbetering van de binnenluchtkwaliteit in gesloten plaatsen die publiek toegankelijk zijn
- Wet betreffende de verbetering van de binnenluchtkwaliteit in gesloten plaatsen die publiek toegankelijk zijn
- Berichten rond het thema fysische agentia bijgewerkt