Update 17/01/2025
De asfaltwerker heeft door de aard van zijn werk kans op gezondheidsschade en ongevallen door bijvoorbeeld een aanrijding. Hij wordt blootgesteld aan trillingen, geluid, gevaarlijke stoffen, temperatuurschommelingen, enz. Om het gevaar op gezondheidsschade zoveel als mogelijk te beperken of te voorkomen heeft Eurobitume, de vereniging van Europese producenten van Bitumen, een aantal richtlijnen opgesteld voor de volledige levenscyclus van asfalt, van de productie tot het gebruik.
Codes van goede praktijk van Eurobitume
De Europese Bitumen Vereniging Eurobitume vertegenwoordigt de Europese producenten van bitumen. Haar missie is het promoten van het efficiënt, doeltreffend en veilig gebruik van bitumen in de wegenbouw, in industriële toepassingen en in bouwactiviteiten.
Bitumen is het hoofdbestanddeel van asfalt en dit is op de 5,5 miljoen km van Europese wegen het meest gebruikte wegoppervlak. Bitumen heeft uitstekende waterbestendige kwaliteiten en kent ook tal van huishoudelijke en industriële toepassingen, gaande van emulsieverven tot geluidisolatie en dakbedekking.
In hoofde van haar missie heeft Eurobitume een aantal codes van goede praktijk opgesteld voor alle betrokkenen bij de levering en het gebruik van bitumineuze producten. De goede praktijken hebben de bedoeling om de betrokkenen bewust te maken van de risico’s en hun aandacht te verhogen voor de veiligheidskwesties om zo het aantal incidenten en ongevallen te verminderen en liefst te vermijden.
Risico’s bij productie en levering van bitumen en asfalt
De productieoperatoren kunnen blootgesteld worden aan typische gevaren in de proces- en chemische industrie. Het betreft in hoofdzaak blootstelling aan chemische agentia, zoals polyaromatische koolwaterstoffen, en aan fysische agentia. Daarnaast kunnen ze brandwonden oplopen als ze met de hete bitumen in contact komen.
Ook bij het laden en lossen en het transport van bitumen en asfalt, na toevoeging van de minerale aggregaten in de asfaltcentrales, zijn er enkele typische risico’s. Eurobitume heeft codes van goede praktijk uitgewerkt voor het transport over de weg en de levering van bitumen en asfalt en voor de eerste hulp bij verbranding.
Bitumen of teer werd in het verleden ook gebruikt bij dakbekledingsmateriaal. In deze omstandigheden gebeurden soms dakbranden. Lees hierover dit BeSWIC-artikel: Gids over brandveilig werken bij dakafdichting.
Types asfalt
Er zijn diverse types asfalt. De laatste jaren wordt veel gebruik gemaakt van zeer open asfalt, ook gekend als “fluisterasfalt”. Deze soort heeft een aantal voordelen, zoals geluidsreductie en minder opspattend water, maar bij ijzel vertoont deze soort een bijkomend gevaar voor de weggebruiker.
Belangrijkste risico’s voor asfaltwerkers in de wegenbouw
Asfalt wordt veel gebruikt in de wegenbouw. De belangrijkste risico’s voor de asfaltwerkers zijn:
Gevaarlijke stoffen
De hete asfalt voor de wegverharding bevat giftige bestanddelen. De asfaltwerker kan de vrijgekomen rook, dampen en gassen inademen. In de buurt van de machines die de asfaltlaag aanbrengen, kunnen de werkers blootgesteld worden aan kankerverwekkende uitlaatgassen. Dit effect werkt nog versterkend in overkapte omgevingen, zoals tunnels.
Bij het frezen en breken van asfalt komt kwartsstof vrij. Kwartsstof kan leiden tot irritatie van de longen, longaandoeningen en kanker.
Het asfalt wordt warm en vaak onder druk aangeleverd. Dit zorgt bovendien voor een verhoogd risico op brandwonden.
Met richtlijn 2019/130/EU worden grenswaarden bepaald voor uitlaatgassen van dieselmotoren en ook voor mengsels van polycyclische aromatische koolwaterstoffen.
Trillingen
Blootstelling aan trillingen komt vaak voor bij het gebruik van voertuigen. Lichaamstrillingen blijven echter niet beperkt tot werknemers die hun werk zittend uitvoeren, maar komen ook voor tijdens staande activiteiten, zoals tijdens het werken met machines, zoals de asfaltspreidmachine en de trilwals. De blootstelling aan trillingen kan op langere termijn leiden tot allerlei beroepsziekten, zoals rugklachten.
Lawaai
Gehoorschade kan optreden vanaf 80 dB(A). Bij bepaalde werkzaamheden, zoals frezen, breken en zagen, zijn geluidsniveaus mogelijk van 100 dB(A) en meer. Het is dus aangewezen dat de asfaltwerker gehoorbescherming draagt. Ook het voorbijgaand verkeer kan een bron zijn van lawaai.
Buitenklimaat
Een te warme of een te koude omgeving kan de gezondheid van de asfaltwerker schaden. Ook schommelingen in de temperatuur kunnen een effect hebben op de gezondheid en dus leiden tot gezondheidsklachten. Wanneer het te warm wordt, is de werkgever verplicht om een aantal maatregelen te nemen, zoals de gratis voorziening van frisdranken en beschermingsmiddelen zoals zonnecrème, hoofddeksels, enz.
Aanrijdingen
Bij wegwerkzaamheden is er een risico op aanrijdingen. Het risico kan worden verkleind door een goed zichtbare verkeerssignalisatie. Ook de werknemers zelf dragen fluorescerende kledij van de hoogste categorie. In dit kader heeft het Nationaal Actiecomité voor Veiligheid en Hygiëne in het Bouwbedrijf (NAVB) een witboek voor wegenwerken uitgebracht.
Gegrepen worden door machines
Bij asfaltwerkzaamheden worden vele machines gebruikt. De werknemers moeten opletten dat ze niet door deze machines worden gegrepen. Sommige zijn uitgerust met een geluidssignaal bij het achteruitrijden.
Meer informatie
- Documenten van Eurobitume:
- over wegtransport van bitumen (ADR): Bijkomende inlichtingen bij geschreven ADR 2021 richtlijnen
- over de code van goede praktijk voor de levering van bitumen: Veilig leveren van bitumen – Benelux (PDF – 26 p. – 260 kB)
- over veilig werken met bitumen: Veilig werken met bitumen (PDF - 1 p. - 42 kB)
- over eerste hulp in geval van verbranding door bitumen: Bitumen brandwonden (PDF - 2 p. - 101 kB)
- leidraad veiligheidsdouche
- Grondgebonden werking van leveringsvoertuigen
- Het managen van de H2S risico’s tijdens het werken met bitumen
- Milieu, Veiligheids- en gezondheidsinformatie kunt u ook vinden op de website van de ‘National Asphalt Pavement Association’ (NAPA) (in het Engels):
- de ‘National Asphalt Pavement Association’ (NAPA) (in het Engels): Environment, Health and Safety
- het Asphaltinstitute: Health, Safety, Environment
- Volandis: Hoe werk je veilig met bitumen?
- Over toxicologische risico’s van bitumen:
- op de website van het Franse ‘Centre Interservices de Santé et de Médecine du travail en Entreprise’ (CISME) (in het Frans): Groupe ASMT Toxicologie - Dossier toxicologique - Bitumes: produits routiers et d’etanchéité – Risques toxiques hydrocarbures aromatiques polycycliques (HAP) (PDF)
- op de website van de Nederlandse Vereniging voor Arbeidshygiëne, het artikel uit het tijdschrift voor toegepaste Arbowetenschap (2010) nr. 4: Onderzoek – Blootstelling aan dieselmotoremissies bij asfalteringswerkzaamheden in een tunnel (PDF)
- artikel in ‘The Annals of Occupational Hygiene’ (in het Engels): Using Urinary Biomarkers of Polycyclic Aromatic Compound Exposure to Guide Exposure-Reduction Strategies Among Asphalt Paving Workers
- artikel “The Use of Human Biomonitoring to Assess Occupational Exposure to PAHs in Europe: A Comprehensive Review”
- op de website van het Franse ‘Union des Syndicats de l'industrie Routière Française’ (USIRF) – Routes de France (in het Frans):
- Artikel in Le Monde (in het Frans): Eurovia condamnée pour "faute inexcusable" après un "cancer du bitume"
- op de website van het Amerikaanse ‘National Institute for Occupational Safety and Health’ (NIOSH): Health Effects on Occupational Exposure to Asphalt
- monografie van het ‘International Agency on Research on Cancer’ (IARC) (in het Engels): IARC Monographs on the Evaluation of Carcinogenic Risks to Humans - Volume 103 (2013) - Bitumens and Bitumen Emissions, and Some N- and S-Heterocyclic Polycyclic Aromatic Hydrocarbons
- ECHA Scientific report for evaluation of limit values for polycyclic aromatic hydrocarbons at the workplace
- een artikel: Bitume et santé: après les professionnels, les riverains d’usines
- Over de diverse soorten asfalt, het artikel op Wikipedia: Asfalt
- Over de risico’s voor de asfaltwerker/asfaltwegenbouwer:
- op de website van Constructiv (buildingyourlearning)
- op de website van het Nederlandse Volandis (voorheen Arbouw): asfaltwerker
- in de Nederlandse Arbocatalogus voor de Bouw en Infra: Asfaltwerker/asfaltwegenbouwer
- op de website van het Franse ‘Officiel Prévention – Santé et sécurité au travail’ (in het Frans): La prévention des risques des travaux de revêtement routier
- Eindrapport van de studie uitgevoerd door het Vlaams Kenniscentrum voor Beste Beschikbare Technieken (BBT): BBT voor asfaltcentrales
- Sectorale code van goede geurpraktijk: Voorkomen, beoordelen en beheersen van geurhinder veroorzaakt door een asfaltcentrale opgesteld door het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie
- INRS
- Enkele documenten in het Duits
- Op de website van BG Bau het thema: Gesprächskreis BITUMEN
- SUVA: Überhitztes oder überschäumendes Bitumen kann sich entzünden...
- Sicherer Umgang mit Bitumen
- De FNV-arbowijzer (o.a. asfalt) en het filmpje van Volt (één) uit 2011 van Ivan De Vadder als stratenmaker zijn niet meer beschikbaar.