Update 16/05/2023
Voldoende veilige en hygiënisch uitgeruste parkings zijn een goede investering in de arbeidsomstandigheden van chauffeurs en de transportveiligheid. Daarom gingen voor het vijfde jaar op rij teams van de Belgische Transportarbeidersbond (BTB) de toestand langs de snelwegparkings inspecteren. Er werden 156 bezoeken afgelegd.
Onvoldoende parkeerplaatsen
Uit de inspectiebezoeken blijkt dat er vooral ’s nachts een schrijnend tekort is aan parkeerplaatsen op de snelwegparkings, wat tot 'wildparkeren' leidt op de op- en afritten, of erger nog: op de pechstrook van de autoweg. Volgens de vakbond zijn er gemiddeld tussen 22 uur en 6 uur 75% plaatsen te kort. "Fout geparkeerde trucks zijn al een gevaar op zich, maar fout parkeren betekent ook een slechte nachtrust. Een vermoeide chauffeur is echter een gevaar op de weg", zegt BTB.
Hygiëne
De stopplaatsen langs de autowegen zijn ook oncomfortabel, omdat er op vele plaatsen geen enkele sanitaire voorziening is. "Daar waar wel sanitaire voorzieningen zijn, laten ze te wensen over. Vaak zijn de toiletten of urinoirs stuk of zijn er te weinig. Wat absoluut ontbreekt, zijn douches. Meestal is er één douche per parking, uitzonderlijk twee. (...) en ze zijn dan ook permanent vuil en vies. De vrouwelijke chauffeurs hebben het extra moeilijk, omdat de enige douche vaak in het mannensanitair is gevestigd", aldus het zwartboek verder.
Onveilig
Het zwartboek klaagt ook de onveiligheid aan, omdat de Belgische snelwegparkings niet worden bewaakt. Volgens de vakbond zijn er zo goed als nooit politiepatrouilles of camerabewaking (tenzij gericht op de shop en het benzinestation). "Daarom zijn en blijven het opensnijden van dekzeilen, de diefstal van lading en persoonlijke bezittingen van de chauffeur e.d.m. een pest".
Ondertussen zijn er volgende evoluties. In 2016 was er een sensibiliseringscampagne van de FOD Binnenlandse Zaken, de Federale Politie, de Maatschappij van de Brugse Zeevaartinrichtingen (MBZ), de Association Port of Zeebrugge Interest (APZI) en Febetra om inklimming tegen te gaan. Lees het communiqué op de website van Febetra: Sensibiliseringscampagne vrachtwagenchauffeurs. In 2021 is een soortgelijke campagne herhaald onder de titel: Geef mensensmokkel geen kans! Tips voor vrachtwagenchauffeurs. Hierbij zijn er brochures in 10 talen gemaakt.
In het kader van het Europees project PASSANT was er ook dit artikel: Sioen en Wabco ontwikkelen geconnecteerd dekzeil tegen diefstal.
Zwartboek en filmpje
Het vijfde zwartboek over de Belgische snelwegparkings vindt u op de website van het BTB: Onvoldoende, Oncomfortabel en Onveilig - Parkings langs de autowegen: levensgevaarlijk! (PDF)
In 2015, 2018, 2019 en 2020 zijn er nog andere parkingboeken verschenen. Alle parkingboeken vanaf 2007 kunnen op de website van BTB onder de rubriek “Veilige parkings” van campagnes gedownload worden.
Daarnaast zijn er binnen Europa ook verdere ontwikkelingen gebeurd:
- Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 885/2013 van de Commissie van 15 mei 2013 ter aanvulling van Richtlijn 2010/40/EU van het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot het verstrekken van informatiediensten voor veilige en beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagens en bedrijfsvoertuigen
- Verordening (EU) nr. 1315/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2013 betreffende richtsnoeren van de Unie voor de ontwikkeling van het trans-Europees vervoersnetwerk en tot intrekking van Besluit nr. 661/2010/EU
- Communiqué van 7 april 2022: Protecting lorry drivers and their cargo: European Commission adopts EU standards for safe and secure parking areas
- De website “study on safe and secure parking places for trucks”.
Meer informatie
- Het thema Parking areas op de website van de Europese commissie
- Europees project over transport gerelateerde voertuigrisico’s (in het Engels): PRAISE: Preventing Road Accidents and Injuries for the Safety of Employees
- Campagnes rond het beroep van de vrachtwagenchauffeur:
- Op de website van vrachtwagenchauffeur de rubriek een dag uit het leven van
- De website de dag van de vrachtwagenschauffeur
- De ECTA publicatie “Een dag uit het leven van een chauffeur” is niet meer beschikbaar maar wel andere gidsen (in het Engels)
- Artikels op beswic over transportveiligheid:
- Parkings:
- Truck parking label voor beveiliging en service (in het Engels): The European Truck Parking Area LABEL Project
- op de website van International Transport Forum de rubriek truck parking areas in Europe
- op de website van Vlaanderen: De autosnelwegparkings nieuwe stijl: Bakens op de snelweg
- op de website van Truck parking Europe de rubriek beveiligde vrachtwagenparkeerplaatsen in België
- op de website van Federatie Veilig Nederland: Handreiking Beveiligde Parkeerplaatsen tbv Secure Lane
- transpark
- Over controle van de arbeidswetgeving (o.a. rijtijden): 2 directies "Vervoer" van de arbeidsinspectie voor het toezicht op de sociale wetten (Mechelen en Namen) coördineren de controles inzake transport van goederen op de weg op nationaal niveau. Dit toezicht gebeurt in samenwerking met de Directie van het vervoer van de FOD Mobiliteit en Vervoer, de provinciale vervoerseenheden van de federale politie en de diensten van de lokale politie.
- Over sociale dumping:
- Collectieve arbeidsovereenkomsten die van toepassing zijn binnen het paritair comité transport en logistiek (PC 140)
- Op de website van de Nederlandse Rijksoverheid:
- De toolkit van de International Transport Workers’ Federation (ITF) beschikbaar op de website https://sanitation.itfglobal.org/ .