Dit bericht geeft een overzicht van de berichtgeving over deze controleacties en enkele resultaten. Tenslotte wordt verwezen naar enkele van onze artikels rond het onderwerp.
Grenscontroles België – Nederland en België - Luxemburg
Ter gelegenheid van het 80-jarig jubileum van de Benelux organiseerde de Belgische federale wegpolitie op 5 september 2024, in samenwerking met de Belgische, Nederlandse en Luxemburgse politie, inspectiediensten, douane en overheidsinstanties, multidisciplinaire controles op vrachtvervoer op drie locaties in de grensstreek van de Benelux.
In totaal werden 140 vrachtwagens staande gehouden en gecontroleerd. Dit leidde tot de vaststelling van talrijke overtredingen, onder andere op het gebied van technische eisen, rij- en rusttijden, ladingzekering en sociale wetgeving. In een vijftigtal gevallen werd verder onderzoek opgestart, voornamelijk rond de tewerkstelling van de bestuurders (36 dossiers).
Meer informatie op volgende websites:
- Benelux: Grensoverschrijdende wegcontrole ter gelegenheid van 80 jaar Benelux;
- SIOD: Wegcontrole ter gelegenheid van 80 jaar Benelux;
- Federale politie: Benelux-landen bundelen krachten voor grensoverschrijdende controles op internationaal vrachtvervoer: 140 voertuigen gecontroleerd;
- RTV: Grenscontroles in Minderhout om 80 jaar Benelux te vieren.
Lokale controle in Puurs
De politie hield op 8 oktober 2024 samen met Vlabel (de Vlaamse Belastingdienst) een controleactie in de buurt van de carpoolparking in Puurs die gericht was op zwaar vervoer. Er was vooral aandacht voor ADR-transporten en ladingzekering van de vrachtwagens Van de 8 ADR-vrachtwagens bleken 2 niet in orde.
De website van de FOD Mobiliteit geeft een goed overzicht van het vervoer van gevaarlijke stoffen en de verschillende bevoegde overheden: Vervoer van gevaarlijke goederen.
Meer informatie over de actie is ook beschikbaar in volgend nieuwsbericht op de website van Gazet van Antwerpen: Politie houdt controle op zwaar vervoer: “Geen brandblusapparaat? Dat is dan een boete van 275 euro”.
Controles in de provincie Antwerpen op vervoer gevaarlijke stoffen
Vlabel nam op 23 en 24 oktober 2024 de leiding tijdens een internationale controleactie op het correct vervoeren van gevaarlijke goederen (onder andere controle op de oranje borden). In totaal namen meer dan 40 controleurs uit 12 Europese landen deel aan de actie.
Tijdens de controleactie werden 46 voertuigen gecontroleerd, waarvan 15 voertuigen niet volledig in orde waren.
Meer informatie:
- Vlaamse belastingsdienst: VLABEL Controle neemt Europese collega's op sleeptouw tijdens grootschalige controleactie op vervoer van gevaarlijke goederen;
- RTV: Grootschalige controleactie op vervoer gevaarlijke goederen in Turnhout.
Controle in de haven van Zeebrugge
Onder leiding van het arbeidsauditoraat organiseerden de federale politie, de Europese Arbeidsautoriteit (ELA) en de SIOD op 11 november 2024 een grootschalige controleactie op het goederenvervoer in de haven van Zeebrugge in uitvoering van het plan voor een eerlijke concurrentie. Aan de actie namen zowat alle sociale en andere inspectiediensten met bevoegdheden binnen het domein van het goederenvervoer deel, alsook collega’s uit Duitsland, Malta, Nederland, Polen en Roemenië.
Lees meer over plannen voor eerlijke concurrentie en andere voorbeelden van acties in de transportsector in volgend artikel: Ondertekening Plannen voor Eerlijke Concurrentie.
In totaal werden 168 vrachtwagens gecontroleerd, hierbij werden volgende overtredingen vastgesteld:
- 86 inbreuken: verblijf in de vrachtwagen tijdens de wekelijkse lange rust;
- 13 inbreuken: boorddocumenten, bestuurdersattesten of transportvergunning;
- 7 inbreuken: detachering;
- 6 inbreuken: terugkeer van de bestuurders naar het thuisland;
- 6 inbreuken: illegale tewerkstelling;
- 2 inbreuken: welzijn op het werk.
Inspecteurs van Toezicht Welzijn op het Werk legde de uitbater van één van de parkings maatregelen op met betrekking tot de sanitaire voorzieningen op zijn parking. Daarnaast volgt verder onderzoek naar een werkgever die voor het internationaal vervoer van auto’s gebruik maakt van vrachtwagens met een te kleine slaapruimte, die niet geschikt zijn om in te overnachten.
Lees volgend artikel over hygiëne op parkings: Transportbond ijvert voor veilige en hygiënisch uitgeruste parkings.
Meer informatie over deze controle:
- SIOD: Controle Zeebrugge;
- Federale politie: Grote controleactie op vrachtwagenparkings in Zeebrugge: inbreuken vastgesteld bij 86 van 168 gecontroleerde vrachtwagens;
- Focus WTV: Meer dan de helft van de vrachtwagenchauffeurs in Zeebrugge in overtreding;
- VRT: Honderden vrachtwagenchauffeurs gecontroleerd tijdens grote actie in Zeebrugge: “Sommigen leven bijna jaar in hun cabine”;
- Transportmedia: Sociale fraude centraal bij grote controleactie in Zeebrugge.
- RTBF (in het Frans): Contrôles à la fraude sociale : 86 camions sont en infraction près du port de Zeebrugge;
Lokale controle in Gent
Op 26 november 2024 controleerde de politie de boorddocumenten van voertuigen in Gent. De controleactie met inzet van ANPR-camera’s gebeurde in samenwerking met inspecteurs van Vlabel. Zij controleerden op achterstallige verkeersbelasting (jaarlijkse verkeersbelasting en belasting op inverkeerstelling).
Twee voertuigen werden getakeld voor een hoge openstaande schuld. Vier chauffeurs werden uit het verkeer gehaald om de boetes te betalen.
Meer informatie op de website van de lokale politie: Verkeerscontrole in samenwerking met Vlabel.
Black Friday-controles
Op 27 november 2024 controleerden de federale wegpolitie, de douane en een brede waaier aan inspectiediensten pakjeskoeriers langs de E40 tussen Erpe-Mere en Merelbeke in aanwezigheid van toenmalig Minister van Justitie Paul Van Tigchelt.
In totaal werden 47 bestelwagens gecontroleerd. In 18 gevallen bleek de sociale- en arbeidswetgeving niet gerespecteerd.
Tijdens de actie werd ook op verkeersveiligheid gecontroleerd. Zo bleken twee bestuurders te rijden ondanks een rijverbod, legden twee bestuurders een positieve speekseltest af, werd een vals rijbewijs ontdekt en werden vijf bestuurders betrapt op gsm-gebruik achter het stuur.
Ook de Belgische Transportarbeidersbond (BTB) deed in de Black Friday-periode een campagne. Lees hierover meer op de website van BTB-ABVV: Black Friday: De prijs die chauffeurs betalen.
Meer informatie is ook beschikbaar op de website van SIOD: Bijna 2 op 5 chauffeurs van bestelwagens in overtreding tijdens ‘Black Friday-controles'.
Controles in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
In de loop van 2024 werden er op 4 data controles uitgevoerd door Brussel Mobiliteit en de politie. Tijdens deze controles werden 450 voertuigen (vrachtwagens, bestelwagens, taxi's) doorgelicht. 30% van de voertuigen was in overtreding.
Meer informatie op de website van:
- Brussel Mobiliteit: Controle van de transportsector in Brussel: nog steeds te veel voertuigen in overtreding!;
- Vrt: 30 procent van de gecontroleerde Brusselse taxi's, vrachtwagens en bestelwagens in overtreding;
- Bx1: 30% des véhicules de transport contrôlés en infraction en 2024 à Bruxelles.
Dag van de transporteur: 12 december
12 december 2024 vond de Dag van de Vrachtwagenchauffeur plaats in België. Veel bedrijven organiseerden verschillende acties om deze boodschap tot bij de chauffeurs te brengen. Deelnemende partijen konden naar eigen inzicht de actie invullen: leg een rode loper uit, geef de chauffeur een appel mee voor onderweg, zet een tasje met leuke goodies van jouw bedrijf voor ze klaar, een taartje bij de koffie,…
Meer info op de website: dedagvandevrachtwagenchauffeur.be.
Verschillende organisaties hebben hierover bericht:
- BTB-ABVV: 12 december, dag van de vrachtwagenchauffeur! ;
- Algemene Centrale der Liberale Vakbonden van België (ACLVB): 12 december 2024 – Dag van de Chauffeur.
De dag van de transporteur kwam ook aan bod in volgend artikel: Charter om de ontvangst van chauffeurs op verlaadplaatsen te verbeteren en andere initiatieven.
Vermoeidheid en dodehoekrisico’s (met dodehoekongevallen) zijn ook risicovelden in deze sector. Hierover verschenen volgende artikels:
Ladingverlies is ook een risicoveld. Over het zekeren van lading bestaat er Belgische regelgeving. Met de zesde staatshervorming is dit een regionale bevoegdheid geworden. Op diverse websites is hierover informatie te vinden:
- Traxio:
- UPTR: Ladingsverzekering en gewichtsverdeling;
- Preventie en interim: ladingzekering vrachtwagens.
Afhankelijk van de transportmodus trekken onderzoeksinstellingen, als gevolg van Europese regelgeving, lessen uit leerrijke ongevallen. Lees hierover volgend artikel: Onderzoek van leerrijke ongevallen in de transportsector.
Bij het omgaan met autobussen en autocars, een specifieke categorie van transportmiddelen, kan men beroep doen op de OiRA Autocar en Autobus. Meer info in volgend artikel: Gratis risicoanalyse-tool voor de autocar en autobus sector.
In de loop van 2023 werden vele berichten over transport en logistiek geactualiseerd. Meer info in volgend artikel: Update BeSWIC-berichten sector transport en logistiek.
Precaire arbeidsomstandigheden
In de transportsector komt men regelmatig precaire omstandigheden tegen, al dan niet onder de kwalificatie van sociale fraude of mensenhandel.
Volgende internationale publicaties of documenten illustreren dit (in het Engels):
- ‘La strada international’: exploitation of Central Asian truck drivers in European road transport met verwijzing naar “Widespread exploitation in the eu road transport industry: The Case of Central Asian Truck” van de Drivers Road Transport Due Diligence Foundation (RTDD);
- ETF: Human trafficking and slavery on the road: the ETF demands justice now!;
- ITFGlobal: pandemic of exploitation in European trucking;
- ‘Socialists & Democrats’: EU Commission and member states must act now to stop exploitation of lorry drivers.
Ook het ABVV-BTB heeft een specifieke webpagina rond sociale dumping in het transport.
Op BeSWIC verschenen volgende artikels: