04.09.2015

Update 06/12/2022

Het vallen van hoogte blijft één van de belangrijkste oorzaken van ernstige ongevallen in de bouwsector. Daarom voerden het Nationaal Actiecomité voor Veiligheid en hygiëne in het Bouwbedrijf (het toenmalige navb-cnac, ondertussen Constructiv) en de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD Werkgelegenheid) in de periode 2015-2017 een campagne om de sector te sensibiliseren en te informeren over de preventie van valrisico’s.

Lancering

Het navb (het huidige Constructiv) gaf het startschot voor de campagne op 1 september 2015 tijdens het openingsevenement van de Matexpo beurs in Kortrijk. De heer Carl Heyrman stelde er de campagne aan de hand van een video in de 2 landstalen. Het persbericht en de bijhorende website www.basharnas.be hierover is niet meer beschikbaar.

Meer info is wel beschikbaar op de website van Constructiv: campagne "Veilig werken op hoogte".

Matexpo is de grootste bouwmachinebeurs in de Benelux. Tijdens die beurs geven diverse fabrikanten en leveranciers van steigermaterieel op hun stands demonstraties met specifieke aandacht voor het veilig monteren, demonteren en gebruiken van steigers.

Om de aandacht van het grote publiek te trekken had de navb (Constructiv) tijdens de week van 24 augustus 2015 in Luik, Brussel, Kortrijk, Bergen en Gent een stapel matrassen laten leggen waarop enkel een hashtag #basharnas was voorzien.

Teasercampagne navb
Teasercampagne navb

Drie aandachtspunten

De campagne focuste zich op drie deelthema’s:

  • Dakwerken en montage, demontage en gebruik van gevelsteigers
  • Ladders en andere types steigers
  • Gemechaniseerde arbeidsmiddelen voor werken op hoogte (hoogwerkers, schaarliften, beweegbare hangsteigers, enz.)

Verloop van de campagne

Samen met de sociale partners van de bouwsector en andere campagnepartners zette het navb (Constructiv) en de FOD Werkgelegenheid van 1 september 2015 tot 31 augustus 2017 doelgerichte acties op, met het oog op het drastisch terugdringen van het aantal ongevallen door vallen van hoogte.

De campagne verliep in twee fases:

  1. een preventieve golf van ongeveer een jaar door het navb (Constructiv);
  2. een handhavingsgolf door de arbeidsinspectiedienst ‘Algemene Directie Toezicht op het Welzijn op het Werk’ van de FOD Werkgelegenheid.

Producten

Twee in het oog springende producten zijn:

  • het stripalbum;
  • een catalogus met arbeids- en beschermingsmiddelen die veilig werken op hoogte mogelijk maken.

Het navb (Constructiv) publiceerde een album met 16 korte stripverhalen om de kernboodschap van de campagne op een zeer toegankelijke en concrete manier over te brengen. Het hoofdpersonage in die strips is hoogtewerker Bas Harnas, die werknemers en werkgevers van de bouw en andere betrokkenen op de bouwplaats begeleidt en adviseert aan de hand van goede praktijkvoorbeelden.

De folder, 17 affiches en de 16 korte stripverhalen kunnen ondertussen via de website Buildingyourlearing van Constructiv gedownload worden:

Stripheld Bas Harnas
Stripheld Bas Harnas

De online catalogus met arbeids- en beschermingsmiddelen bestaat uit beschrijvende fiches over steigers en collectieve beschermingsmiddelen. Met die catalogus kan op een gebruiksvriendelijke en snelle manier opgezocht worden welke middelen in welke werksituaties het best kunnen worden gebruikt.

Meer info op de vernieuwde campagnewebsite van Constructiv: Constructiv - Online Catalogus Veilig werken op hoogte.

Naast het ter beschikking stellen van informatie, cijfers en beeldmateriaal, houden Constructiv en zijn adviseurs zich ter beschikking om op een bouwplaats in de streek duiding te geven bij de problematiek en de oplossingen.

Meer info