Update 21/01/2025
Jaarlijks gebeuren er ernstige ongevallen bij het oppompen, monteren en demonteren van banden van voertuigen, waarvan sommige met dodelijke afloop. Hieronder vindt u enkele algemene raadgevingen en links naar praktische instrumenten en gidsen van verschillende actoren in de bandensector in binnen- en buitenland. Die instrumenten kunt u gebruiken als informatie- en sensibilisatiemateriaal.
Risico’s en maatregelen
Risico’s
Samengeperste lucht is een krachtig medium. Bij het monteren, demonteren en oppompen van de banden kan de luchtdruk zelf of de wegvliegende projectielen iemand met dodelijke afloop raken.
De risico’s bij het oppompen van banden van personenauto’s en kleine bestelwagens zijn duidelijk lager dan bij het oppompen van bedrijfsvoertuig- of tractorbanden. Dat komt door het grotere volume en hogere bandenspanning bij deze laatste type banden.
Gebruik de bandenkooi
De arbeidsinspectie wees in 2010 al op die risico’s en het belang van het gebruik van een bandenkooi.
De Nederlandse VACO richtlijnen verplichten een bandenkooi vanaf 800 liter luchtvolume, gedefinieerd als volume x luchtdruk. Raadpleeg de richtlijnen van de Vereniging VACO, de belangenorganisatie van de banden- en wielenbedrijven in Nederland, op de website van de arbocatalogus voor de banden- en wielenbranche:
- VACO praktijkrichtlijn monteren en oppompen van personen- en bestelwagenbanden (PDF)
- VACO praktijkrichtlijn monteren en oppompen van bedrijfsvoertuigbanden (PDF)
De VACO praktijkrichtlijn monteren en oppompen van landbouw- en grondverzetbanden is in 2019 beperkt vernieuwd. Lees hierover volgend bericht: Update praktijkrichtlijn oppompen landbouw- en grondverzetbanden. Op de website van mijnbandenbaan is er een specifieke rubriek mijn veiligheid waar nog meer informatie te vinden is.
Naar aanleiding van een dodelijk ongeval heeft de Canadese arbeidsinspectie een bedrijf verboden te werken zonder een bandenkooi of een gelijkwaardig technisch opvangmechanisme. Het persbericht en het onderzoeksrapport van 6 juli 2010 hierover is niet meer beschikbaar.
Later zijn er in Canada (maar ook andere landen) dodelijke ongeval met ontploffende banden voorgevallen. Lees volgende berichten :
- Décès d’un travailleur frappé par une jante lors de l’éclatement d’un pneu;
- Décès d’un travailleur chez Pneu Deauville, à Sherbrooke, lors du gonflage d’un pneu : la CNESST dévoile les conclusions de son enquête;
- Un chauffeur de camion perd la vie lors du gonflage d’un pneu : la CNESST dévoile les conclusions de son enquête.
Montage op locatie
In uiterste nood kan de band ook ter plaatse en zonder bandenkooi worden vervangen, maar dan gebeurt het oppompen ervan een eind weg van de gevaarzone. Dat betekent dat men o.a. in de richting van het loopvlak en dus niet naast de band gaat staan en minstens op een afstand van 3 meter ervan verwijderd. Gebruik slangen die ook minimaal 3 meter lang zijn en voorzien zijn van een spanningsmeter. Blijf erop letten hoe de band zich op de velg zet en luister of de band niet kraakt.
Op locatie kan men als alternatief soms ook een omhulsel gebruiken die men rond de band aanbrengt. Dat wordt mooi geïllustreerd in dit artikel op de website van de ‘Health and Safety Executive’ (HSE), het Britse agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk: Tyre removal, replacement and inflation
Meer info
In diverse publicaties vindt u nog meer informatie over de juiste handelingen, de volgorde, de controles, de bandenkooi en het materiaal dat men nodig heeft bij die activiteiten:
- De manipulaties worden mooi beschreven in deze folder van de HSE: Safety during tyre inflation in motor vehicle repair (PDF)
- Op de website van VACO:
- Op de website van het Canadese autoprévention :
De Vereniging VACO heeft ook 2 handige sensibilisatie affiches gemaakt. U kunt die raadplegen op de website van de arbocatalogus voor de banden- en wielenbranche:
- Voorschriften Oppompen personenwagen- en bestelwagenbanden (PDF)
- Voorschriften Oppompen bedrijfswagen-, landbouw- en grondverzetbanden (PDF)
Gidsen en richtlijnen
Naast de hoger vermelde richtlijnen uit Nederland, hebben ook andere landen en overkoepelende organisaties specifieke richtlijnen over die risico’s uitgegeven. Veel literatuur is te vinden in Angelsaksische landen:
- Richtlijnen van de ‘Association of European Wheel Manufacturers’ (EUWA), de vereniging van Europese wielfabrikanten:
- Norm ES 1.07 over veiligheids- en onderhoudsinstructies voor wielen in werkplaatsen voor montage van banden: EUWA standard: safety and service instructions for the use of wheels in tyre workshops (PDF)
- Veiligheid en service aanbevelingen voor wielen:
- Guidance Note 67 “Multi-piece pneumatic tyred wheels – inspection, maintenance & repairs” van de British Industrial Truck Association
- Document van de ‘Australian Trucking Association’ (ATA), de Australische vereniging van trucking operatoren, over de raadplegingsprocedure voor wielbeveiliging bij bedrijfsvoertuigen: Wheel and security – wheel to hub
- Richtlijnen voor het monteren, demonteren en oppompen van banden, gebruikt in de landbouw, van de ‘Travaux de Normalisation des Pneumatiques pour la France’ (TNPF), de Franse beroepsvereniging van bandenfabrikanten: Pneumatiques utilisés en agriculture
- Veiligheidsgids van het ‘Institut national de recherche et de sécurité pour la prévention des accidents du travail et des maladies professionnelles’ (INRS), het Franse onderzoeks- en veiligheidsinstituut voor de preventie van arbeidsongevallen en beroepsziekten, over onderhoud en vervanging van banden: Opérations d'entretien et de remplacement des pneumatiques - Guide de sécurité
- Op de website van ‘Auto Prévention’, de Canadese paritaire vereniging voor de automobielsector, de webpagina gonflage des pneus
- Technische fiche over openbarsten en ontploffen van banden van zware voertuigen, van het Canadese ’Institut de recherche Robert-Sauvé en santé et en sécurité du travail’ (IRSST):
Bij bepaalde activiteiten, zoals mijn-, bos- en landbouw, zijn er ook diverse brochures over risico’s van banden. Bij die activiteiten kunnen banden ook verhitten en in brand vliegen. In dit geval is het opblazen van de banden met stikstof een preventiemaatregel. Bij het wisselen op locatie van banden aan landbouwvoertuigen let men er tevens op dat het voertuig niet kantelt en het slachtoffer verplettert.
In deze gidsen vindt u meer informatie daarover:
- Richtlijn over veiligheid bij montage van banden, branden en explosies, van de ‘Safety and Health Division, Department of Industry and Resources, Western Australia’, de afdeling veiligheid en gezondheid van het departement van industrie en hulpbronnen van de overheid van West Australië: Guidance about tyre management
- Op de website van de Nieuw-Zeelandse Mining Safety het artikel: Minimising Tyre Fires and Explosions at our Mines
- Publicatie van het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (pagina 10): Veilig wielen verwisselen van grondverzetmachines en andere zware voertuigen: E-facts 49: Veilig onderhoud – steengroeven (PDF)
- Op de website van Stigas, als deel van de Arbocatalogus, het aspect Wielen verwisselen
- Folder van de ‘Health and Safety Executive Northern Ireland’ (HSENI), het Noord-Iers agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk: Tyre changing - Its no balancing act (PDF)
Daarnaast geven ook grote bandenproducenten of machinebouwers in hun handleidingen en gebruiksrichtlijnen uitleg over het monteren en het gebruik van een bandenkooi (geef voor het doorzoeken van het document het woord “cage” als zoekwoord in):
- Goodyear:
- Michelin: Monter, démonter un pneu agricole
Nuttige algemene informatie over banden vindt u ook op de website TyreSafe.
Meer informatie
Ongevallen wegens ontploffende banden:
- Safety alert 17/2009 - Employee injured while inflating tyre–no warning signs
- Guidance note 31: Tyre, wheel & rim management
- Repeat significant incidents – no. 6: Exploding tyres on mobile equipment (PDF)
- Fatal accident during maintenance on multipiece vehicle wheel with pneumatic tyres
- Op de website van de ‘Estonian Tyre Association’: Accidents related to tyre inflation (PPT)
- Review and Analysis of Tyre Related Accidents and Incidents – an ACARP Study to Improve Tyre & Rim Maintenance and Operational Safety of Rubber Tyred Earthmover Equipment (PDF)
- Kentucky haz alert: Drivers killed due to tire failures (PDF)
- Incident alert op Safe Quarry
- Artikel op hln: Ontploffende vrachtwagenband schrikt hele buurt Vlyminckshoek op
Rechtspraak over ongevallen met banden:
- In België: Zaakvoerder transportbedrijf vrijuit voor dood van werknemer
- In Nederland: Autoband ontploft
Onderzoek over veiligheid van banden:
- Eindscriptie van Lionel Michel (2010) over het barsten en ontploffen van vrachtwagenbanden: Étude et caractérisation des phénomènes d’éclatement et d’explosion des pneus de camion (PDF)
- Rapport van het IRSST: Étude exploratoire sur les phénomènes d’éclatement et d’explosion de pneus de camions lourds (PDF)
- Risk of Explosion during Removal of Split Rim/Multi Piece Wheels from Vehicles
Over risico’s en veilig en gezond werken aan banden en wielen:
- Brochure van de Nederlandse arbeidsinspectie:
- VACO
- Op de website van CNESTT: Entretien des pneus de véhicules de grandes dimensions
- de Canadese 'Association paritaire pour la santé et la sécurité du travail, secteur « affaires municipales »’ (APSAM) : composantes de véhicules
- Ergonomisch werken aan banden:
- Treadsafety: A guide to health and safety in the tyre retread industry (PDF)
- A safety nudge op de website van Safequarry: Removing, Replacing, Repairing Tyres on Vehicles and Mobile Plant
Competentieprofiel van een bandenmonteur op de website van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV): Standaard voor het ervaringsbewijs bandenmonteur (PDF)
Over veiligheid en gezondheid in garages in het algemeen:
- Boek van HSE: Health and safety in motor vehicle repair and associated industries
- Pagina op de website van INRS: Commerce et réparation automobiles et poids lourds - Votre métier
Wettelijke bepalingen rond banden:
- In België:
- Milieuimplicaties: banden
- Vlaanderen: Technische keuring banden
- Wallonië: pneus
- In de Europese Unie: Tyre label
Algemene informatie over veiligheid op de weg in de winter:
- Op de website van Touring: Winterbanden, vierseizoenenbanden: vind de weg dankzij deze tips!
- Op de website van Ethias: Veilig rijden op besneeuwde en beijzelde wegen
- Op de website van Traxio: Rolling Wheel: 278.000 Belgische wagens rijden met banden in slechte staat
- The right tyre for the right weather conditions can improve road safety
Over de campagne over de juiste bandenspanning van Recytyre “Blaas ‘m op” zijn er wel nog nieuwsberichten, maar de specifieke website is niet meer operationeel.
Opleiding Autoweb praktijkmodule: banden en wielen van Educam.