Op 14 september 2020 lanceerde het werkbaarheidsfonds voor de dienstencheques een tweede grote sensibiliseringscampagne “Niks hocus pocus! Dit is werk van een professional”, gericht naar de gebruikers van dienstencheques. Het centrale thema is respect voor de huishoudhulp.
Huishoudhulpen krijgen te weinig waardering. Hun werk wordt niet genoeg erkend. Nochtans hebben ze, net als andere professionals, een opleiding gekregen en voeren ze hun taak met zorg en toewijding uit volgens de regels die de sector hen oplegt.
Deze campagne wil de mens achter het werk van de huishoudhulp in de spotlights zetten en de gebruikers van dienstencheques aansporen om hun huishoudhulp als een professional in zijn/haar vak te beschouwen.
Lees de nieuwsberichten daarover op deze websites:
- Sectoraal Vormingsfonds Dienstencheques (Vorm DC): Sensibiliseringscampagne 2020: Niks hocus pocus! Dit is het werk van een professional.
- Dienstencheques Vlaanderen: Hocus Pocus? Helemaal niet. Dit is het werk van een professional.
- Plus Magazine: #nikshocuspocus vraagt meer respect voor huishoudhulpen.
U kan eveneens een affiche bestellen voor op kantoor om zo de campagne mee uit te dragen: Niks hocus pocus! Dit is werk van een professional. (PDF, 1,46 MB).
Een video van 21 seconden is beschikbaar op de website ‘iktoonrespect.be’: Hocus Pocus? Helemaal niet. Dit is het werk van een professional.
Parlementaire vragen
Rond de schoonmaak- en dienstenchequesector zijn al diverse parlementaire vragen gesteld. U kunt er enkele consulteren in de module Parlementaire vragen.