09.10.2025
Precies 100 jaar geleden reed in ons land de eerste 'geregelde' buslijn tussen het Jourdanplein in Etterbeek en het centrum van Overijse. Om dat te vieren waren er op verschillende plaatsen in Brussel op 14 en 15 juni 2025 festiviteiten met de bus als centraal thema.

In dit artikel vindt u meer informatie over het feest (met een verwijzing naar 150 jaar tram), een korte historiek van het busvervoer en een overzicht van een aantal risico’s voor buschauffeurs en andere medewerkers op het openbaar vervoer. Ten slotte verwijzen we naar enkele relevante artikels op deze en andere sites.

Busfeest

Zaterdag 14 juni 2025 stond in het teken van 100 jaar geregeld busvervoer in België op het Paleizenplein. Zondag 15 juni 2025 stond in het teken van 100 jaar bus in België (lijn 36) & 100 jaar tramlijn 39 in het Trammuseum van Sint-Pieters-Woluwe.

Ontdek meer in volgende nieuwsberichten:

Korte historiek

De Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen (NMVB) werd door de Belgische staat opgericht met de wet van 28 mei 1884 en had de taak om tramwegen aan te leggen in de gebieden die niet per trein zouden worden ontsloten. De wet van 11 augustus 1924 gaf de NMVB de mogelijkheid om, onder bepaalde voorwaarden, busdiensten in te richten en uit te baten als aanvulling of vervanging van de tramlijnen.

In de jaren 1930 worden de eerste trolleybuslijnen in Luik in gebruik genomen. In 1939 lanceert ‘Les Tramways bruxellois’ zijn trolleybuslijn tussen Vorst en Machelen.

Na Wereldoorlog II vindt de geleidelijke omschakeling van tram naar bus plaats.

In 1954 ziet de Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB) het levenslicht. In 1961 is er de oprichting van de Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Gent (MIVG) en een jaar later deze van Antwerpen (MIVA). In Wallonië worden in de jaren 60 de transportintercommunales van Luik (STIL), Charleroi (STIC) en Verviers (STIV) opgericht.

In 1977 neemt de NMVB de busdiensten van de Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen (NMBS) over.

Met de bijzondere financieringswet van 8 augustus 1988 worden de regio’s bevoegd voor het stedelijk en regionaal gemeenschappelijk vervoer, met uitzondering van het spoorwegnet (NMBS). In 1991 werd de NMVB opgesplitst in een Vlaamse maatschappij (De Lijn), een Waalse maatschappij (TEC) en een Brusselse maatschappij (MIVB/STIB).

In 2010 is er 125 jaar kusttram. In 2019 wordt 150 jaar tram gevierd in Brussel. In andere Belgische steden was dit enkele jaren later.

Meer info over de historiek van de bus als openbaar vervoersmiddel vindt u op volgende websites:

De publicatie in de 2 talen “150 jaar stadsvervoer” geeft een goed overzicht van de historiek van de NMVB en de transportintercommunales (tot de jaren 1980).

Meer informatie over de vieringen van 150 jaar tram kan u vinden in volgende nieuwsberichten:

Enkele risico’s als buschauffeur

Een buschauffeur van het openbaar vervoer kan blootstaan aan heel wat gevaren en risico’s. Denk bijvoorbeeld aan musculoskeletale aandoeningen (MSA), vermoeidheid (door bijvoorbeeld shift- en weekendwerk), uitlaatgassen (verbrandingsmotoren zoals dieselmotoren in het verkeer), gebrek aan sanitaire voorzieningen en agressie (van bijvoorbeeld reizigers en het verkeer zelf). Daarnaast kan de chauffeur dodehoekslachtoffers veroorzaken.

Een andere problematiek heeft te maken met onderaanneming (verpachten van lijnen aan privéspelers). Zo kwamen in 2024 de huiszoekingen door het auditoraat van de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) bij verschillende autocarbedrijven in de pers. Lees hierover volgende nieuwsberichten:

Artikels en publicaties rond risico’s gerelateerd aan het openbaar vervoer

Op BeSWIC verschenen al verschillende artikels over enkele van deze risicovelden, waaronder agressie, beschermingsmaatregelen en het promoten van openbaar vervoer. Daarnaast bestaat er een OiRA voor autocar/autobus:

Mooie overzichtsberichten, gidsen en wetenschappelijke literatuur over deze risico’s zijn:

Volgende artikels verdienen ook een vermelding:

Aanrijdrisico’s zijn er ook op de stelplaats. Volgend ongeval, vermeld op meerdere websites, illustreert dit:

Om het beroep aantrekkelijk te maken bestaat er:

Dit beroep is ook sterk gereglementeerd. De buschauffeur is onderworpen aan een bepaald medisch toezicht, rij- en rusttijden, moet een bepaald type rijbewijs hebben en moet ook opleidingen in het kader van de vakbekwaamheid volgen. Hieronder enkele van deze aspecten op de website van de FOD Mobiliteit:

Door de decarbonificatie worden ook meer en meer elektrische bussen ingezet in plaats van bussen met verbrandingsmotor. Het brandrisico hiervan komt regelmatig onder de aandacht op de website van het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV):

Tenslotte kwamen zelfrijdende busjes recent ook al enkele keren onder de aandacht. Lees hier meer over op volgende websites: